Infotainmentskærme i Midttrafiks busser

Fremadrettet vil der være krav om infotainmentskærme i alle nye busser. Alle kommuner og Region Midtjylland har modtaget tilbud om at indgå en tillægskontrakt om eftermontering af skærme i eksisterende busser.

Infotainmentskærme giver kunderne tryghed under rejsen og gør det lettere for nye kunder at bruge kollektiv trafik. De første busser med infotainment skærme ruller ud i Ikast-Brande Kommune i juni 2025.

Infotainment-skærmene er allerede fast inventar i busser uden for Midttrafiks område. Skærmene giver kunderne tryghed under rejsen og gør det lettere for nye kunder at bruge kollektiv trafik.

Midttrafiks bestyrelse besluttede i september 2024, at der skal være krav om infotainment-skærme i alle nye busser. Det er muligt for kommuner og Region Midtjylland at indgå tillægsaftaler om eftermontering af infotainment-skærme i eksisterende busser.

Trafikinformation, reklamer og information fra ejerne

De nye infotainment-skærme vil være dobbeltskærme, der viser produktinformationer, reklamer og info fra kommunen/regionen/Midttrafik i venstre side, mens højre side viser de kommende stop på ruten, rutekort samt muligheder for skift til andre ruter (herunder også tog og letbane).

Som udgangspunkt er fordelingen af skærmtiden på venstre skærmbillede:

  • Midttrafik 50 procent
  • Bestiller 25 procent
  • Reklamer (busselskabet sælger og får indtægten) 25 procent

Midttrafik fastlægger rammer for design, og hvad der vises på skærmene.

Busselskaberne er ansvarlige for hardware, drift og afvikling af information på skærmene og har ret til at sælge skærmplads til reklamer. Reklamer på skærmene bliver underlagt de samme regler fra Midttrafik som øvrige reklamer på og i busserne.

Er du interesseret i at høre mere om, hvordan din kommune kan indgå en tillægskontrakt og få eftermonteret infotainment-skærme i busserne, kan du sende en mail til Anders Toftegaard på ato@midttrafik.dk

Vil du vide mere?

Læs mere om betydning for eksisterende kontrakter og afregning og se estimerede omkostninger.