{{news.Title}}
Lyt til nyheden:
Nu skal Midttrafiks kunder igen være med til at finde de busselskaber, der gør en ekstra indsats for at få glade og tilfredse kunder i busserne.
Data indsamles fra 1. oktober til og med første kvartal 2025.
SÅDAN FOREGÅR DET:
Kundetilfredshedsmålingen består af syv spørgsmål:
- Hvor tilfreds er du med den bus, du sidder i lige nu?
- Hvor tilfreds er du med chaufførens kørsel i denne bus?
- Hvor tilfreds er du med komforten i denne bus?
- Hvor tilfreds er du med den indvendige rengøring og vedligeholdelse i bussen?
- Hvor tilfreds er du med den udvendige rengøring og vedligeholdelse i bussen?
- Hvor tilfreds er du med chaufførens fremtræden overfor kunderne i denne bus?
- Hvor tilfreds er du med støj fra bussen?
Spørgsmålene besvares på en skala fra 1-7, hvor 1 er ”meget utilfreds”, 4 er ”både og” og 7 er ”meget tilfreds”.
Analysebureauet spørger kunder i hele Midttrafiks område. Resultatet opgøres samlet for busselskabet (ikke på ruteniveau).
Der indsamles minimum 200 interviews pr. busselskab pr. pulje (små ruter og store ruter).
Dataindsamlingen gennemføres som personlige interviews ombord på busserne.
Metoden er valgt for at gøre det let for kunderne at deltage.
Bedste Busselskab 2024/2025 afgøres ikke alene på baggrund af kundernes tilfredshed. Der indgår også følgende parametre:
- Kundeklager
Andelen af indberettede kundeklager med årsagerne:
Betjening af mobilenhed, chaufførens kørsel, chaufførens adfærd og rygning. - Kvalitetskontroller:
Det gennemsnitlige antal registrerede kvalitetsbrister pr. kvalitetskontrol.
Kundetilfredsheden vægter mest i kåringen, men ovenstående påvirker også den samlede tilfredshedsscore.
Målingen er således baseret på forhold, som busselskaberne og chaufførerne selv har indflydelse på.
TO KÅRINGSPULJER
I 2024/2025 er der to kåringspuljer: Puljen med små ruter og puljen med store ruter (se billede nederst).
Andelen af køreplantimer pr. rute afgør, om et busselskab placeres i puljen med små ruter, puljen med store ruter eller i begge puljer.
Puljen med store ruter indeholder de 7 busselskaber, der har ruter med minimum 15.000 køreplantimer.
Puljen med små ruter består af 13 busselskaber, der har ruter med mindre end 15.000 køreplantimer.
PRÆMIER
Der uddeles præmier til 1., 2. og 3. pladsen i begge puljer.
Busselskabet med den højeste score modtager en bonus på 150.000 kr., 2. pladsen modtager 50.000 kr., og 3. pladsen 25.000 kr.
Busselskaberne bestemmer selv, hvad bonussen skal bruges til.
Herudover får vinderen i begge puljer lov til at dekorere busserne med diplomklistermærker, der viser, at de er Bedste Busselskab 2024/2025. Vinderne får direkte besked.
KÅRING FOR HØJESTE TILFREDSHED MED CHAUFFØRERNE
Igen i år udbetaler vi en præmie til de busselskaber i begge puljer, der har den højeste tilfredshed med chaufførerne.
I denne kåring indgår også indberettede kundeklager med årsagerne: Betjening af mobilenhed, chaufførens kørsel, chaufførens adfærd og rygning.
Kvalitetskontroller indgår ikke i denne kåring.
PRÆMIER
De to busselskaber, der opnår den højeste tilfredshed med chaufførerne, modtager en bonus på mellem 10.000 - 50.000 kr. afhængig af antal chauffører. Vinderne får direkte besked.
KÅRING AF ALLE VINDERE
Midttrafik kontakter alle vinderne for at aftale dato for overrækkelse af præmier.
{{comment.CreatedDate | date:'dd/MM-yyyy'}}
{{subcomment.CreatedDate | date:'dd/MM-yyyy'}}