Midttrafik kårer de bedste busselskaber
Chaufførens service, bussens komfort og en række andre parametre er afgørende for kundernes tilfredshed med Midttrafiks busser. Derfor kårer Midttrafik hvert år de bedste busselskaber på baggrund af en kundeundersøgelse, hvor hvert busselskab bliver bedømt ud fra syv parametre.
Bedste Busselskab er en bonusmodel, der belønner busselskabernes indsats for at give kunderne en god oplevelse i bussen. Busselskaberne bliver målt på forhold, som både de og chaufførerne har en indflydelse på fx chaufførernes venlighed og bussens komfort.
De Grønne Busser og Umove vinder Bedste Busselskab for store ruter
For første gang siden Bedste Busselskab blev lanceret i 2015 er der to vindere i konkurrencen om de store ruter. Med 5,60 point er stillingen fuldstændig uafgjort mellem de to selskaber. Det ændrer dog ikke på, at begge busselskaber er tilfredse og stolte over resultatet.
De Grønne Busser vinder prisen for store ruter for femte gang i træk. Ejer Kim Nielsen er stolt – også selvom de må dele førstepladsen med Umove denne gang.
”Det er dejligt, at kunderne endnu engang har kvitteret for vores indsats. Det viser, at man kommer langt med et stærkt engageret personale. Selvom vi har haft udfordringer med nogle busser i år, har vores chauffører fortsat ydet den professionelle service, der ligger i vores DNA. Og det har kunderne belønnet os for”.
Kim Nielsen understreger, at selskabet ikke gør en ekstra indsats i forhold til konkurrencen, men stræber efter at levere et godt produkt hver eneste dag.
Det samme gør sig gældende for den anden vinder Umove, der blev nummer to i 2023. Her fortæller driftschef Johnny Bek dog, at man har brugt Bedste Busselskab som løftestang til at forbedre både service og produkt. Han fortæller:
”Vi er meget beæret over, at kunderne har stemt os op på en førsteplads. Det er resultatet af en målrettet indsats fra driftspersonale, værksteder og chauffører om at levere et godt produkt på alle parametre med udgangspunkt i kundernes oplevelse. En stor tak til alle. Vi fortsætter selvfølgelig med det gode arbejde for at give kunderne det bedste produkt og den bedste service”.
De Grønne Busser og Umove modtager en bonus på 100.000 kr. for en fælles førsteplads. Tredjepladsen på 25.000 kr. går til AarBus.
De Gule Busser vinder Bedste Busselskab for små ruter
Bedste Busselskab 2023-2024 for små ruter er De Gule Busser. Busselskabet har ligget i top tre i alle år og ejer Hans Ole Nielsen er stolt af, at de står øverst på sejrskamlen denne gang.
”Jeg har bare nogle gode chauffører”, udbryder han og fortsætter:
”Det giver helt sig selv, at mine chauffører gør alt, hvad de kan for at gøre kunderne tilfredse. Jeg går selvfølgelig forrest som det gode eksempel, men det har aldrig været nødvendigt at bede dem om at gøre en ekstra indsats. De er nok nærmest født servicemindede! Derfor er det utrolig dejligt, at vi i år kan gå på sommerferie som Bedste Busselskab”.
Hans Ole Nielsen har kørt på ruterne 410 og 411 siden 1976. Han er stadig bag rattet 2-3 dage om ugen.
De Gule Busser modtager en bonus på 150.000 kr. Andenpladsen på 50.000 kr. går til TK Bus og tredjepladsen på 25.000 kr. går til Faarup Rute- og Turistbusser.
Ekstra bonus for chaufførtilfredshed
Chaufførernes indsats har stor betydning for kundernes tilfredshed. Derfor uddeler Midttrafik også en bonus til de busselskaber, der leverer det flotteste resultat på chaufførernes service og kørsel.
I år kan chaufførerne hos De Grønne Busser og TK Bus glæde sig over, at busselskabet modtager en bonus på 25.000 kr., som de kan bruge på chaufførarrangementer.
Om Bedste Busselskab
Midttrafiks bedste busselskab bliver kåret på baggrund af personlige interviews på udvalgte busser over to uger. Der er indsamlet cirka 200 interviews per busselskab per pulje – i alt 5.026 interviews. Busselskaberne bliver tildelt en samlet score på tværs af syv spørgsmål:
- Hvor tilfreds er du med den bus, du sidder i lige nu?
- Hvor tilfreds er du med chaufførens kørsel i denne bus?
- Hvor tilfreds er du med komforten i denne bus?
- Hvor tilfreds er du med den indvendige rengøring og vedligeholdelse i bussen?
- Hvor tilfreds er du med den udvendige rengøring og vedligeholdelse i bussen?
- Hvor tilfreds er du med chaufførens fremtræden overfor kunderne i denne bus?
- Hvor tilfreds er du med støj fra bussen? (kan fx være fra motor eller ventilator)
Bedste Busselskab bliver ikke alene afgjort på baggrund af kundernes tilfredshed. I vurderingen indgår der også indberettede kvalitetsbrister og kundeklager om betjening af mobil enhed, chaufførens kørsel samt chaufførens adfærd og rygning.
Prisen er blevet uddelt hvert år siden 2015. Dog med pause i 2020 på grund af covid-19.