Verden har brug for flere chauffører
Midttrafik lancerer medio maj en kampagne, der skal gøre det lettere for busselskaberne at rekruttere chauffører. Kampagnen er udviklet med input fra et branchenetværk bestående af busselskaber, flextrafik-vognmand, Dansk Person Transport, 3F, STAR, jobcentre, UC Plus, Dekra og en række andre.
Chaufførerne er vigtige for kundernes tilfredshed. De er ansigtet på den kollektive trafik og deres adfærd, imødekommenhed og kørestil er afgørende for, om kunderne får en god oplevelse, når de rejser med Midttrafik. De er også afgørende for, om Midttrafik kan overholde aftalen med kunderne om, at bussen kører, når det står i køreplanen.
Siden covid-19 har flere busselskaber i perioder haft problemer med at ansætte gode chauffører til at køre Midttrafiks busser. Midttrafiks direktion besluttede derfor i 2023 at støtte op om busbranchen ved at afsætte ressourcer til en rekrutteringskampagne for chauffører.
Kampagne hylder chaufførfaget
Kampagnen ’Verden har brug for chauffører’ hylder chaufførfaget og de mange gode egenskaber chaufførerne har. Chauffører er generelt venlige, hjælpsomme, servicemindede og stolte over deres job, hvor de kan gøre en forskel for mange mennesker. Målet med kampagnen er at skabe positiv opmærksomhed omkring chaufførfaget og dermed lokke flere til.
Chaufførernes egenskaber er omdrejningspunktet i en kampagnefilm, der tørner ud på Facebook og andre onlinekanaler fra uge 20-23. Filmen bliver suppleret af hængeskilte og plakater i busserne, infoskærme, mens der er plakater og flyers til opsætning og uddeling hos busselskaber, jobcentre m.m.
Der er call-to-action til et kampagnesite, hvor man kan finde en kort introduktion til chaufførfaget, møde tre rollemodeller, læse spørgsmål & svar samt en guide med links til relevante oplysninger.
Midttrafik har forud for kampagnens udarbejdelse medvirket i to netværksmøder med et branchenetværk om kollektiv trafik i Østjylland. På møderne deltog der repræsentanter fra busselskaber, flextrafik-vognmand, Dansk Person Transport, 3F, STAR, jobcentre, UC Plus, Dekra og en række andre.
Netværksmøderne har bidraget med gode indsigter i branchens behov, input til kampagnen og ikke mindst mulighed for at trykprøve kampagnens idé og koncept inden lancering.