Varsom håndtering af økonomiske udfordringer

Færre indtægter og stigende udgifter til brændstof slår nu hul i budgetterne for den kollektive trafik. Trusler om store besparelser står i skærende kontrast til behovet for et godt kollektivt trafiktilbud, der skal tiltrække nye kunder.

Midttrafik opfordrer til, at de midlertidige økonomiske udfordringer bliver håndteret varsomt og med øje for, at der fortsat kører bus, tog og letbane i en brugbar frekvens både under og efter krisen.

Efter flere bølger af covid-19 nedlukninger og restriktioner for brug af kollektiv trafik kæmper de danske trafikselskaber for at tiltrække kunder til den kollektive trafik. Hos Midttrafik nærmer passagertallet sig niveauet før covid-19. Efter sommerferien har passagertallet de seneste fire uger ligget over 90 % i forhold til 2019.

Spar med omtanke for det kollektive trafiktilbud

Den kollektive trafik er vigtig for mobiliteten i Region Midtjylland. Den sikrer, at børn, unge, ældre og andre, der ikke har mulighed for at køre bil, kan komme frem til skole, uddannelse, job m.m. på en miljømæssigt bæredygtig måde. Virksomhederne har brug for god kollektiv trafik til at transportere og tiltrække medarbejdere.

Bliver de midlertidige økonomiske udfordringer mødt med store driftsbesparelser på det kollektive trafiktilbud, vil det have store konsekvenser for den grønne omstilling, regeringens klimamål, fremkommeligheden i byerne og mobiliteten i yderområderne. Nedlægning af ruter og afgange vil tvinge nuværende kunder til at søge andre transportmuligheder, få nye vaner og forsvinde fra den kollektive trafik for altid.

Negative overskrifter om nedskæringer af ruter kan resultere i, at den kollektive trafik mister det momentum, der er lige nu for at tiltrække nye kunder til den kollektive trafik.

Inflation og stigende energipriser gnaver allerede nu godt af de danske husholdningers rådighedsbeløb. Fortsætter denne tendens er der stor sandsynlighed for, at flere borgere får behov for at skifte bilen ud med et pendlerkort i den kommende tid.

Krisen er midlertidig. Nedskæringer er varige.

I Midttrafiks område vil cirka 30 % af alle køreplantimer forsvinde, hvis de økonomiske udfordringer, der potentielt kan udgøre cirka 255 mio. kr. i 2022 og 312 mio. kr. i 2023, bliver løst ved at skære ned på den kollektive trafik.

Transportminister Trine Bramsen lover delvis kompensation til trafikselskaberne for følger af covid-19 restriktionerne. Et møde mellem regioner, kommuner og regeringen er planlagt i september. Kompensationens størrelse er på nuværende tidspunkt ukendt.

De nuværende økonomiske udfordringer forventes at være midlertidige. Kunderne er på vej tilbage – forventet senest i 2024 - og energipriserne vil stoppe deres himmelflugt på et tidspunkt. Midttrafik opfordrer derfor til, at de økonomiske udfordringer bliver løst uden nedskæringer af den kollektive trafik.

Midttrafik arbejder med at finde alternativer til nedskæringer og undersøger blandt andet, om en midlertidig opbremsning af den grønne omstilling af vores busmateriel kan afhjælpe de økonomiske udfordringer hos regionen og de kommuner, der har indført biodiesel som brændstof.

Udgiften til biodiesel er steget uforholdsmæssigt meget og ved at sætte brugen af biodiesel på pause i en periode, kan der opnås mærkbare besparelser uden, at det får konsekvenser for passagertal og indtægter. Besparelsen kan træde i kraft med tre måneders varsel, hvor nedskæringer af ruter og afgange tidligst kan sættes i værk til køreplanskiftet i 2023.

Eksempel på besparelse med HVO-diesel i Region Midtjylland

  • Udviklingen i prisindekset på konventionel diesel og biodiesel afviger så meget, at Region Midtjylland får en merudgift på 19 mio. kr. i 2023 for den del af kørslen, der siden 2021 har kørt på biodiesel.

  • Kontrakterne med biodiesel løber til sommeren 2027, men er indrettet, så det er muligt for Regionen at sætte tilkøbet af biodiesel på pause. Dermed kan Regionen fra 2023 og fremad spare 19 mio. kr. årligt.

  • Skal en tilsvarende besparelse findes gennem reduktion af ruter og afgange, skal der reelt spares 38 mio. kr. på driften, da det følgende indtægtstab også skal dækkes ind. Midttrafik forventer, at kunderne vil betale cirka 50 % af udgifterne til drift i 2023.

 

  • Dertil kommer tabet af kunder. Ud fra en gennemsnitsbetragtning vil et tab på 19 mio. kr. i indtægter svare til et frafald på omkring 800.000 - 900.000 regionale kunder årligt, der ikke længere vil stige på bussen. Eneste alternativ vil for manges vedkommende være en bil.

  • Et midlertidigt skift til konventionel diesel vil isoleret set forsinke den grønne omstilling af bustrafikken, men vil samtidig fastholde kunderne i den kollektive trafik. Både Region Midtjylland og flere kommuner vil dog fortsat reducere CO2-udledningen med de nuværende og planlagte elbusser.
Vis mere

Det politiske arbejde

Bestyrelsesformand Steen Vindum og 1. næstformand Anders Bøge vil på et møde med KKR i september 2022 opfordre til, at der bliver indgået en politisk aftale på tværs af Midttrafiks ejere for at håndtere de økonomiske udfordringer med mindst mulig skade på den kollektive trafik.

Steen Vindum vil også i kraft af sin formandspost i Trafikselskaberne i Danmark være i tæt dialog med KL og Danske Regioner om at finde gode løsninger på landsplan. Løsningerne kunne være en større covid-19 relateret kompensation fra staten, at staten giver trafikselskaberne mulighed for lånefinansiering af de økonomiske udfordringer over en kort årrække eller mulighed for at ekstraordinært at hæve taksterne mere end det normale takstloft.

Der er planlagt møde mellem regeringen, kommuner og region i september, hvor der skal drøftes kompensation til trafikselskaberne for følger af covid-19 restriktioner.

Håndtering af økonomiske udfordringer

Midttrafik har udarbejdet et notat i forbindelse med bestyrelsesmødet 9. september 2022