Større kendskab til flextur efter harmonisering
Flere kunder er blevet opmærksomme på tilbuddet med flextur, siden Midttrafik harmoniserede den åbne flextrafik i juni 2023. 86 procent af de adspurgte i en kundeundersøgelse kan huske at have set markedsføringskampagnen for flextur. Det øgede kendskab afspejles også i cirka 5.600 kundeoprettelser til de digitale bestillingsmuligheder på Rejseplanen og midttrafik.flextrafik.dk i perioden 26. juni til 1. oktober 2023.
Cirka fire måneder efter harmonisering af den åbne flextrafik (flextur, flexbus og plustur) viser ordningen gode takter for den fremtidige kørselsefterspørgsel.
Siden 26. juni 2023 har taksterne på en flextur være de samme, uanset hvilken kommune kunderne rejste fra og til. Samtidig blev der i de fleste kommuner oprettet knudepunkter, hvor kunderne kunne rejse til og fra for kun 3 kr. per kilometer. Som et ekstra plus blev den åbne flextrafik synlig på Rejseplanen, hvor det nu også er muligt at bestille sin flextur.
Resultater af markedsføringskampagne
En stor markedsføringskampagne blev skudt i gang med det formål at øge kendskabet og ændre kundernes opfattelse fra et kompliceret produkt til et fleksibelt, enkelt og reelt supplement til den kollektive trafik. Midttrafik har gennemført en før- og eftermåling af kampagnen med gode resultater:
- Høj liking på 78 procent. Kampagnen bliver opfattet som troværdig, relevant og interessant
- 86 procent kan huske at have set kampagnen
- 56 procent af de midtjyder der kan huske kampagnen svarer, at de i høj grad/nogen grad har fået lyst til at benytte flextur
- Kendskabet til flextur er fra prætest til posttest steget fra 57 procent til 64 procent
- Overvejelsesgraden er fra prætest til posttest steget fra 13 procent til 42 procent
Kunderne har taget godt imod de nye muligheder
Samlet set er der kun kørt 5 procent flere flexture siden flexharmoniseringen trådte i kraft i juni 2023.
Til gengæld har cirka 5.600 nye kunder oprettet sig til bestilling af flextur. Heraf har 4.027 nye kunder tilmeldt sig bestilling på Rejseplanen, som er en ny mulighed efter harmoniseringen.
Muligheden for at rejse mellem kommuner til samme pris har samlet set fået 34 procent flere kunder til at krydse kommunegrænsen, sammenlignet med samme periode i 2022.
Størstedelen af de kørte ture er kørt uden for en byzone til 7 kr. per kilometer eller til/fra et knudepunkt til 3 kr. per kilometer.
Flextur bliver derfor hovedsagelig anvendt de steder, hvor der ikke er busser, tog eller letbane, som det var tiltænkt.
Antal flexture i alt og antal ture til/fra et knudepunkt afhænger i høj grad af det tilbud, den enkelte kommune havde før harmoniseringen og hvor mange knudepunkter, der er oprettet i kommunen. Kendskabet og anvendelsen er typisk højere i de byer, der tidligere havde en lav takst for flextur.
Markedsføringsindsats fortsætter i 2024
Ovennævnte tal viser en positiv udvikling af flexturs-produktet efter fire måneder. Markedsføringskampagnen har skabt et markant højere kendskab og antallet af nye kunder, der har oprettet sig til bestilling og overvejelsesgraden peger på et stort kundepotentiale. Næste skridt er at få flere til at prøve en flextur. Det kræver en kontinuerlig markedsføringsindsats i hele Region Midtjylland, der kan udbrede kendskabet til flextur endnu mere.
Her spiller kommunernes egen markedsføring af flextur en vigtig rolle. I den foregående kampagneperiode har 15 ud af 18 kommuner bestilt kampagnematerialer til lokale indsatser som supplement til Midttrafiks overordnede markedsføringsindsats.