Status på Midttrafiks økonomi
Årsregnskabet er ikke færdigt, men alt tyder på, at indtægtsbudgettet for 2022 ender med et rundt nul. Det er statens kompensation for covid-19 på 68,8 mio. kr. sammen med et øget salg af enkeltrejser i 2022, der danner grundlag for et mere positivt resultat end forventet.
Covid-19 har også i 2022 præget Midttrafiks indtægter. Passagertallet har dog været støt stigende hen over året, hvilket har resulteret i en gennemsnitlig indtægtsnedgang på 7 %
Medregner man statens kompensation på 68,8 mio. kr. forventer Midttrafik, at indtægtsbudgettet vil gå i nul. Dette er behæftet med en vis usikkerhed, da de endelig tal for december endnu ikke er på plads.
Inflation og stigende udgifter til brændstof har konsekvenser for Midttrafiks økonomi i 2023. Siden budgettet blev udarbejdet i maj måned, er gasindekset faldet med 11 % Indekset for diesel og el er faldet med 2 %
Midttrafik skønner en mindre udgift til ejerne på 39,4 mio. kr. i forhold til det godkendte budget 2023. Midttrafiks ejerkreds står dog stadig med en betydelig indeksudfordring i 2023 på 274,7 mio. kr.
KL og Danske Regioner arbejder fortsat på tiltag, der kan udvide trafikselskabernes økonomiske rammer for at undgå yderligere besparelser på den kollektive trafik. Der er indsendt forslag om lånemuligheder og en fremrykning af takststigninger for 2023.