Passagertællinger viser forskel i rejsestrømme
Midttrafiks kunder bliver registreret, når de rejser med bus, tog eller letbane. Tællingerne er vigtige i forhold til planlægning og udvikling af den kollektive trafik. I kampen om at vinde kunderne tilbage efter covid-19 fungerer tælledata som pejlemærker på, hvor der skal sættes ind og om der er fremgang
Midttrafik har automatiske tællesystemer i over 99 procent af alle busser, i alle Midtjyske Jernbaners tog og i 15 ud af 26 af Letbanens togsæt.
Passagertællingerne bliver kvalificeret ud fra en række kvalitetskrav. Mangler der af forskellige årsager tællinger eller er der fejl på en afgang, estimerer vi tallet ud fra de øvrige tællinger på samme afgang.
Stor forskel på passagerstrømme
Der var i alt 52,6 mio. påstigere i bus, tog og letbane i 2022.
Samlet er passagertallet i 2022 steget med 32 procent i forhold til 2021, men faldet med 13 procent i forhold til 2019. Passagererne fordeler sig dog forskelligt i Midttrafiks produkter.
- Midttrafiks busser har oplevet det største fald af passagerer. Her ligger tallet på 17 procent under 2019-niveau. Det er især bybuskunderne, der har fundet andre alternativer under pandemien. Tællinger fordelt på bestillerniveau viser, at de regionale busser kun ligger 6 procent under 2019-niveauet.
- Et særligt fokus på arrangementskørsel især i forbindelse med Smukfest er resulteret i passagerfremgang i forhold til 2019. Natbusserne oplever samme efterspørgsel som i 2019.
- Letbanen satte i 2022 passagerrekord med cirka 5,5 mio. rejsende. Det er 20 procent flere end i 2019.
- Midtjyske Jernbaner havde 434.000 passagerer i 2022, hvilket er en stigning på 26 procent i forhold til 2021. Midttrafik har ikke tælledata fra 2019 på Midtjyske Jernbaner.
Hvordan hæver vi passagertallene?
Midttrafik arbejder på at tiltrække flere kunder på flere områder.
Det er især bybusserne, der har fået færre passagerer efter covid-19. Antager man, at kunderne på grund af de relative korte rejseafstande i byerne er skiftet over til cykel som det foretrukne transportmiddel, kan busserne være et supplement på dage med dårligt vejr. Siden januar 2022 har bybusserne, undtagen i Aarhus og Grenaa, taget cykler med i bussernes flexareal.
Midttrafiks store kampagnesatsning fra 2022 fortsætter i 2023. Den fokuserer på de fordele, der er ved at bruge kollektiv trafik frem for bil. Flere af budskaberne er rettet mod bymiljøet, fx undgå parkeringsbøvl, drik alkohol med god samvittighed og rejs i fællesskab. Kampagnen henvender sig til lejlighedsvise rejsende.
Passagertallene viser, at der er potentiale for flere kunder ved kørsel til arrangementer. Et område Midttrafik ønsker at arbejde mere med i samarbejde med ejerne. Både kørsel til arrangementer og natbuskørsel tiltrækker kunder, der ikke normalt rejser med kollektiv trafik.
Fælles for alle kunder, uanset om de rejser med bus, tog eller letbane er, at vi skal levere et godt produkt – stabil drift, grønne alternativer, attraktive billetprodukter, troværdig rejseinformation, gode publikumsfaciliteter og sammenhæng mellem de forskellige transportformer.