På vej mod fremtidens billetløsning

Billetløsninger som rejsekort som kort og Midttrafik app er på vej ud til fordel for landsdækkende produkter som Rejsebillet og Rejsekort som app, der er godt i gang med at indtage markedet.

Sammen med Rejseplanen smelter de to billetapps en dag sammen til den landsdækkende MaaS-app, så kunderne har alle rejseinformationer samlet i én app, når de skal afsted med kollektiv trafik eller delemobilitet.

En politisk vision om, at rejsende i Danmark skal have mulighed for at planlægge deres rejser på tværs af tog, metro, letbane, bus, cykel, taxa eller delebiler, resulterede i 2019 i en politisk beslutning om udvikling af en landsdækkende MaaS-app (Mobility as a Service) - også kaldet ’Superapp’ i de danske medier.

Rejsekort & Rejseplan A/S skal på vegne af trafikselskaber og togoperatører anskaffe, idriftsætte og levere én samlet national trafikinformations- og mobilitetstjeneste på app. Opgaven lyder samtidig på, at der sideløbende udvikles en ikke-digital billetløsning til de kunder, der ikke kan eller vil benytte en digital tjeneste.

Lancering af MAAS-app’en ligger et stykke ude i fremtiden, men det indledende arbejde mod en fælles app, der rummer samtlige rejsebehov, er allerede i gang.

Projektet har følgende hovedspor:

  • Rejsebillet
  • Rejsekort som app
  • Den ikke-digitale løsning
  • Udfasning af de blå punkter og nedlukning af rejsekort som kort

Trafikselskaberne har derudover bedt Rejsekort & Rejseplan A/S om at finde en løsning på det chaufførbetjente billetsalg.

Den bagvedliggende it-arkitektur for Rejsekort som app, Rejsebillet og Rejseplanen bliver det bærende fundament for den kommende MaaS app.

Som medierne har skrevet i løbet af ugen (uge 50) betyder lancering af Rejsebillet og Rejsekort som app, at Midttrafik app lukker ned i første halvår af 2026.

Samarbejde med vigtige drøftelser

Arbejdet indebærer et tæt samarbejde mellem Rejsekort & Rejseplan A/S, trafikselskaber og togoperatører, og er organiseret i forskellige arbejdsgrupper.

Midttrafiks direktør Lars Berg fortæller:

”Det er et superspændende projekt, der involverer alle afdelinger i Midttrafik. Derfor er samarbejdet med de øvrige parter præget af meget koordinering og vigtige diskussioner om, hvordan vi kommer i mål med fremtidens billetteringssystem”.

Lars understreger vigtigheden af, at der bliver drøftet mange forskellige løsninger og retninger, inden der bliver truffet beslutninger:

”Det er den nye billetteringsform for den kollektive trafik i hele Danmark, der er på spil. Så det skal drøftes ordentligt og det skal have den tid, det tager for at modne de rigtige løsninger. Det er supervigtigt”.

Status på projektets hovedspor

Rejsebillet
Rejsebillet blev lanceret i august 2023. Den har 600.000 unikke kunder og en månedlig omsætning på 16,4 mio. kr. (landsdækkende). Siden foråret 2024 har Midttrafik udbudt alle specialbilletter i Rejsebillet, mens kunderne har kunne købe deres Ungdomskort siden 12. november.

Rejsebillet får nye funktioner i 2025 i form af et breaking news banner, betaling med Apple Pay og automatisk fornyelse af pendlerkort.

Rejsekort som app
Rejsekort som app blev lanceret med stor succes i tredje kvartal i 2024. App’en har over 600.000 registrerede brugere og kunne i sidste uge (uge 49) fejre 5 mio. gennemførte rejser. Og det med ganske få kundehenvendelser.

Fra foråret 2025 kan børn, unge 16+, førtidspensionister, handicappede og de kunder, der bruger rejsekort erhverv også få glæde af Rejsekort som app. Samtidig bliver det i løbet af første kvartal 2025 muligt at tjekke medrejsende ind i app’en.

Den ikke-digitale løsning
Kundernes brug af den ikke-digitale løsning ligner den nuværende løsning med rejsekort som kort meget, men i en simplere udgave:

Kunden køber et personligt IDL-kort, som bliver tilknyttet en betalingsaftale. Kunden skal checke kortet ind og ud ved standere i bus og ved tog. Kunden kan få tilsendt sin rejse- og optankningshistorik på email, se den på rejsekort.dk eller få det oplyst i betjent salg/Rejsekort Kundecenter.

Her bruger kunderne Rejsekort som app

  • Metroselskabet 2.517.922
  • DSB S-tog 1.763.639
  • Movia 1.864.938
  • Midttrafik 673.923
  • DSB 481.419
  • NT 289.270
  • Lokaltog A/S 97.117
  • Sydtrafik 101.245
  • Skånetrafiken 78.980
  • GoCollective 71.671
  • FYNBUS 52.830
  • Odense Letbane 30.774
Antal rejser i perioden 9. april - 9. december 2024

Ønsker kunden at betale kontant, køber kunden et anonymt IDL-kort med epung i det betjente salg og tanker kortet op med kontanter eller kreditkort.

I en fase to kan kunderne bruge deres kreditkort til checke ind og ud.

Lancering af den ikke-digitale løsning forventes i første halvdel af 2026.

Udfasning af de blå punkter og nedlukning af rejsekort som kort
Kontrakten med leverandøren af de blå punkter udløber 30. juni 2026, hvor de slukkes. Efterfølgende bliver de cirka 19.000 validatorer pillet ned i hele Danmark. Det betyder samtidigt, at rejsekort som kort ikke længere kan bruges som billet til den kollektive trafik.

Midttrafik vil løbende køre kampagner og holde informationsmøder, så langt de fleste kunder er skiftet til Rejsekort som app eller Rejsebillet i juni 2026.

Tidsplan for udfasning af produkter i Midttrafik app

  • Ungdomskort 31. marts 2025
  • Pendlerkort 30. april eller 31. maj 2025*)
  • Specialbilletter den 31. august 2025
  • Pendlerklip den 30. september 2025
  • Klippekort den 30. september 2025
  • Enkeltbilletter den 28. februar 2026

*) Afhænger af en eventuel hjemtagelse af Rejsekort Kundecenter

Nedlukning af Midttrafik app
Rejsebillet vil med tiden overtage salget af Midttrafiks billetprodukter og tilbyder allerede i dag stort set de samme billettyper som Midttrafik app.

Overflytningen af kunder er så småt i gang fx ved henvisning til Rejsebillet i kampagner, pressemeddelelser og andre informationer.

Indsatsen bliver intensiveret jo nærmere vi kommer på nedlukningen af Midttrafik app for at give kunderne en let overgang og sikre, at de ikke ender uden billet.