Nye mål for grøn omstilling mod 2030

Bybusser, lokalruter og regionalbusser skal være CO2-neutrale i 2030 i Midttrafiks område, mens grøn omstilling af skolebusser og reservebusser afventer et attraktivt marked for brugte elbusser efter 2030

Midttrafiks bestyrelse har på seneste møde besluttet at justere tidligere målsætninger om total grøn omstilling i 2030 til et mere realistisk scenarie af hensyn til ejernes økonomi.

Helt i tråd med Midttrafiks strategiske mål om CO2-neutral kollektiv trafik i 2030 bliver elbusserne stadig mere udbredte på de midtjyske veje. Siden 2021 har Midttrafik kun udbudt kontrakter med nul-emission for bybusser – undtagen et udbud til Ikast/Brande. Med det resultat, at der ved udgangen af 2024 kører elbusser i 8 ud af 18 kommuner. Dertil kommer 16 lokale elbusser (Herning, Odder og Struer), 43 regionale elbusser og flere er på vej. I 2025 rammer yderligere 63 regionale og lokale elbusser vejene i Midtjylland.

Elbusser er ikke konkurrencedygtige

Elbusser er dyre i indkøb og billige i drift. De er især gode i køreplaner med høj frekvens. Omvendt er investeringen noget dyrere ved ruter med lavt kørselsomfang, fx skoleruter og mindre lokalruter. Her har nye elbusser svært ved at konkurrere prismæssigt med dieselbusserne.

Midttrafik har i en række udbud forsøgt at fremme valget af elbusser på regional- og lokalruter med forskellige udbudsmæssige virkemidler. Leverandørerne har fx kunne byde med elbusser i kombination med dieselbusser på ruter under et vist antal køreplantimer. I andre udbud har der været mulighed for at byde med enten el- eller dieselbusser.

Alligevel har elbusserne ikke være økonomisk konkurrencedygtige i forhold til dieselbusser, når det kommer til ruter med begrænset kørsel. Midttrafik vurderer, at det først vil ske, når der eksisterer et reelt marked for brugte elbusser, og at det først vil være efter 2030.

Tilpasning af strategisk målsætning

Skal Midttrafiks strategiske målsætning om CO2-neutrale busser i 2030 overholdes, skal skolebusser og reservebusser skifte til HVO. Dette vil påføre Midttrafiks ejere en væsentlig økonomisk byrde og er ikke realistisk.

Midttrafiks bestyrelse har derfor besluttet at tilrette målsætningen til, at bestyrelsen arbejder for CO2-neutral kollektiv trafik inden 2030 for by-, lokal- og regionalbusser, og at den grønne omstilling af skole- og reservebusser afventer, at der er brugte elbusser på markedet.

Vil du vide mere?

Læs mere om baggrunden for beslutningen i dagsordenspunktet fra bestyrelsesmødet 13. december 2024.