Nu skal det være let at rejse med flextrafik

Midttrafiks bestyrelse har givet grønt lys for harmonisering af den del af Midttrafiks flextrafik, der er åben for alle. Harmoniseringen sker på baggrund af en 360 graders undersøgelse af produktet, efterfulgt af dialog med ejerne og en politisk høring. Målet er et fleksibelt mobilitetstilbud, der er enkelt og let tilgængeligt for kunderne. Harmoniseringen bliver gennemført i en tid, hvor der politisk er fokus på afvikling af de såkaldte ”tomme” busser. Næste step er at fastlægge serviceniveauet i de enkelte kommuner

Kollektiv trafik var ikke et emne under valgkampen trods advarsler fra trafikselskaberne om nedskæringer på grund af dalende passagertal og stigende brændstofpriser. Transportministeriet gav trafikselskaberne en kompensation på 256 mio. kr. og pegede blandt andet på afskaffelse af ”tomme” busser og fleksible transportformer som en løsning på de økonomiske udfordringer.

Midttrafiks bestyrelse har på bestyrelsesmødet 4. november 2022 besluttet, at flextrafik bliver harmoniseret fra sommeren 2023. Samtidigt blev det besluttet, at Midttrafik skal præsentere et oplæg til en model for knudepunkter ved hospitalerne på repræsentantskabsmødet i december.

Bedre integration af Flextrafik

Afviklingen af ”tomme” busser begyndte for flere år siden. Flextrafik vinder allerede nu frem som alternativ til almindelig buskørsel i landdistrikter og skal i højere grad være en integreret del af den kollektive trafik i fremtiden.

En harmonisering er nødvendig, hvis flextrafik skal være attraktiv for kunderne. Megafon gennemførte i 2021 en undersøgelse for Midttrafik, der viste behovet for en mindre kompleks flextrafik og en lettere adgang for kunderne via bedre information og lettere bestillingsmuligheder.

Harmoniseringens grundprincipper

Midttrafik har med resultatet fra undersøgelsen og Megafons anbefalinger udarbejdet en række grundprincipper for harmoniseringen:

  • Alle muligheder for kollektiv trafik med bus, letbane, tog og åben flextrafik bliver vist på Rejseplanen, så kunderne kun behøver at søge ét sted efter kollektiv trafik.
  • Samme grundlæggende pris og rejseregler i alle kommuner.
  • Ingen kommunegrænser, så kunderne kan rejse på samme vilkår til nabokommunen som inden for egen kommune.
  • Mulighed for at benytte Midttrafiks billetprodukter, fx Ungdomskort, pensionistkort og pendlerkort, når turen bliver bestilt som kombinationsrejse med Midttrafiks øvrige kollektive tilbud.

Midttrafiks åbne flextrafik

Flextur
Kørsel fra en adresse til en anden adresse.
Pris: 7 kr./km, min. 35 kr.
Kommunen kan udpege knudepunkter, hvortil kunden kan rejse for 3 kr./km, min. 22 kr. for de første 20 km, derefter 7 kr./km.
Bestilles via Rejseplanen eller telefonisk.

Plustur
Kørsel mellem en adresse og den kollektive trafik. Kommunerne kan vælge at oprette knudepunkter, så kunderne kan blive kørt den første eller sidste del af turen med flextrafik. Prisen: 3 kr./km, min. 22 kr., alternativt et af Midttrafiks billetprodukter, fx pendlerkort
Bestilles via Rejseplanen.

Flexbus
Kørsel mellem fastlagte stoppesteder i en buskøreplan, hvor en Flexbus alene kører, hvis kunden har bestilt den. Prisen er den samme som kollektiv trafik. Bestilles via Rejseplanen eller telefonisk.

Rejseplanen synliggør flextrafik som alternativ

En af ulemperne i flextrafikken i sin nuværende form er det manglende kendskab hos kunderne. Mange kunder kender ikke til løsningen, mens andre tror, det kun er en løsning for syge og handicappede. 

Når harmoniseringen træder i kraft i sommeren 2023, vil kunderne blive præsenteret for de tre flextrafik-muligheder sammen med bus, tog, letbane m.m., når de fremsøger deres rejse på Rejseplanen. Kunden kan ud fra de viste tidspunkter og priser vælge det, der passer bedst og bestille det direkte på Rejseplanen. 

Det sparer kunden for at skulle undersøge og forstå, hvordan Flextur, Plustur og Flexbus fungerer på Midttrafiks hjemmeside. De behøver kun at forholde sig til det produkt, de bliver tilbudt på Rejseplanen. 

Også i markedsføringen af Midttrafiks produkter bliver det fremadrettet lettere at kommunikere om flextrafik, fordi flextrafik vil indgå som et Midttrafik produkt på lige fod med bus, tog og letbane i Rejseplanen.

Serviceniveau i de enkelte kommuner

Næste step er dialogmøder mellem Midttrafik og kommunerne, hvor serviceniveauet for den enkelte kommune bliver fastlagt. 

  • Kommunen kan fortsat fastlægge en byzone, hvor den ikke ønsker at give offentligt tilskud til at køre med flextrafik, for at undgå konkurrence med kollektiv trafik. 
  • Kommunen kan fastlægge knudepunkter i kommunen, hvor kunderne kan rejse til/fra med Flextur og Plustur. 

Med harmoniseringen kan den enkelte kommune påvirke det lokale serviceniveau ved at udpege byzoner og de knudepunkter, hvor kunderne skal kunne rejse til med en lavere takst. Det er kommunens eget valg, om den vil udpege byzoner i Flextur eller knudepunkter i Flextur og Plustur. 

Dialogmøderne starter op i uge 45.

Harmonisering af flextrafik

Ønsker du at dykke dybere ned i processen bag harmoniseringen, kan du læse mere i Midttrafiks bestyrelsesmateriale.