Kollektiv trafik er blevet billigere i drift

Passagerfremgang, stigende indtægter og faldende udgifter i første halvår tegner lovende for 2024-regnskabet hos Midttrafik. Prisindekset for diesel, gas og el er faldet og giver Midttrafik et forventet mindre-forbrug på over 60 mio. kr. Samtidig viser de seneste passagertællinger, at antallet af passagerer per køreplantime er steget.

Midttrafik har netop offentliggjort deres passagertællinger for første halvår af 2024. Tallene viser, at mere end 28 mio. kunder rejste med bus, tog og letbane i perioden 1. januar til 30. juni 2024.

Flere indtægter og færre udgifter

På indtægtssiden har det betydet flere indtægter og en forventning om, at årets indtægter lander en procent over budgettet for 2024 med en stigning på 9,3 mio. kr. Midttrafiks budget blev allerede i april 2024 opjusteret med 4,5 mio. kr. i forhold til daværende budget på grund af positive forventninger til passagertal, indtægter og ikke mindst faldende udgifter.

Det er nemlig blevet billigere at drive den kollektive trafik i Midtjylland. Midttrafik forventer færre udgifter til busdrift på 52,2 mio. kr. og færre udgifter til flextrafik på 9,7 mio. kr. i 2024. Det skyldes et fald i prisindekset for diesel, gas og el. Og en forventning om en lavere variabel gennemsnitsomkostning end tidligere forudsat i budgettet for 2024.

Midttrafiks bestyrelsesformand Steen Vindum er tilfreds med den positive udvikling. Han udtaler nedenstående i en pressemeddelelse udsendt 1. november 2024:

”Der bliver skrevet meget negativt om den kollektive trafik. Faktum er, at det fungerer rigtig godt mange steder. Vores passagertællinger viser fx stor fremgang i Aarhus og på de regionale ruter. Også selvom der i 2023 både var reduceret kørsel og store prisstigninger. Det forventer vi vil fortsætte. Den kollektive trafik udvikler sig hele tiden. Det gælder både i forhold til den grønne omstilling, hvor der løbende kommer flere elbusser. Men også inden for billettering, hvor nye landsdækkende billetformer, som Rejsebillet og Rejsekort på app gør det lettere for både høj- og lavfrekvente kunder at hoppe på bussen, når de har behov for det”.

Passagerfremgang trods færre køreplantimer

Midttrafiks passagertællinger viser, at der i første halvår 2024 var 28,2 mio. kunder med bus, tog og letbane. Det er marginalt flere end i første halvår 2023. Det skal ses i lyset af, at der i juni 2023 blev gennemført større besparelser hos både Region Midtjylland og flere kommuner.

Når Midttrafik alligevel har fastholdt det samlede passagertal, skyldes det passagerfremgang der, hvor der ikke er gennemført besparelser. Tallene viser samtidigt, at antallet af passagerer per køreplantime er steget.

Passagerudviklingen varierer på tværs af kommuner og Region Midtjylland. Her er det værd at fremhæve flere højdespringere, hvor passagertallet overstiger tallene fra forrige år:

Aarhus Letbane: Fremgang på 19 procent (519.000 passagerer)

Bybusserne i Aarhus: Fremgang på 3 procent (430.000 passagerer)

Bybusserne i Struer: Fremgang på 54 procent (28.000 passagerer)

Midtjyske Jernbaner: Fremgang på 15 procent (28.000 passagerer)

Til gengæld er der passagernedgang i Herning, Horsens og Silkeborg, hvor der er reduceret kørsel på grund af besparelser. Alle tre steder er antallet af passagerer dog steget per køreplantime.

På de regionale ruter er passagertallet stort set uændret på trods af besparelserne i sommeren 2023. Det skyldes, at passagerfremgang på en række af de store hovedruter opvejer tabet på de ruter, hvor der blev gennemført besparelser.

Lyst til at vide mere?

Du har mulighed for at dykke ned i materialet fra bestyrelsesmaterialet fra 1. november. Forventet regnskab er punkt 4, mens passagerudvikling er punkt 10. Her er tal for alle kommuner og Region Midtjylland.