Hvordan tiltrækker vi kunderne til den kollektive trafik?

Kunderne har fået nye vaner både i forhold til transport og arbejde under pandemien. Konsekvensen er klar. Den kollektive trafik står tilbage med passagernedgang og manglende indtægtsgrundlag.

Midttrafik kan ikke vinde kunderne tilbage alene. Det kræver et godt samarbejde med ejerne og politisk velvilje til at investere i og prioritere den kollektive trafik

Otte-kommune samarbejdet er et eksempel på, hvordan politisk bevågenhed, samarbejde og prioritering kan resultere i tiltag, der på sigt giver en mere attraktiv kollektiv trafik.

Kommer kunderne tilbage eller er den kollektive trafik i sin nuværende form ændret for altid?

Et spørgsmål som trafikselskaber, kommuner og politikere stiller sig selv over hele verden. En ting er sikkert. Covid-19 fik kunderne væk fra den kollektive trafik – det er helt andre ting, der skal få dem tilbage.

Midttrafiks bestyrelse blev på det seneste bestyrelsesmøde præsenteret for et notat om, hvordan Midttrafik i samarbejde med ejerne kan gøre den kollektiv trafik mere attraktiv. Her var der blandt andet fokus på, hvad ejerne kan bidrage med: 

  • Ejerne skal sikre et godt serviceniveau og prioritere kollektiv trafik i budgetterne
  • Ejerne skal sikre, at kollektiv trafik kommer på den politiske agenda, da kollektiv trafik er nyttig for samfundet
  • Kollektiv trafik skal prioriteres i planlægning af byrum og infrastruktur
  • Ejerne skal give borgerne større incitament til at bruge kollektiv trafik, når de skal transporteres til kommuner og regionens borgertilbud
  • Ejerne skal samarbejde med Midttrafik om bedre stoppesteder, park and ride, knudepunkter, fremkommelighed og markedsføring af den kollektive trafik
  • Kommuner og region bør i højere grad ansøge om puljemidler til projekter, der gør den kollektive trafik mere attraktiv

Bestyrelsen vil på næste bestyrelsesmøde i maj drøfte notatet og prioritere de tiltag, der er foreslået i notatet.

Otte-kommuners samarbejdet

Otte midt- og vestjyske kommuner (Lemvig, Struer, Skive, Viborg, Holstebro, Ringkøbing-Skjern, Herning og Ikast-Brande) samarbejder om en fælles trafikplan for de otte kommuner, samt en trafikplan for hver af de otte kommuner i takt med, at kommunernes buskørsel kommer i udbud. Derudover har samarbejdet stor fokus på den unge målgruppe.

Samarbejdet er organiseret med en politisk følgegruppe (politikere fra hver kommune samt regionen), en styregruppe (to kommunale direktører, en regionsdirektør og Midttrafiks direktør) og en arbejdsgruppe med repræsentanter fra de otte kommuner, regionen og Midttrafik.

En række projekter under samarbejdet har kastet idéer til konkrete forbedringer for kunderne og god vejledning til kommunerne af sig.

Planlægning af K22: 

  • En bedre og helhedsorienteret betjening af regionale og lokal-/skoleruter
  • Lynbusser, der giver en mere ensartet betjening end X Bus ruterne
  • Et hovednet med minimumsbetjening med mindst en afgang i timen på hverdage og hver anden time aften/weekend
  • En manual, der giver retningen for kommunernes fremtidige serviceniveau og en række emner, der kan drøftes i arbejdet med en trafikplan. Manualen er tilgængelig for alle kommuner i Midttrafiks område.

Mobilitet: 

  • En mobilitetshåndbog, der giver råd og vejledning til kommunerne i forbindelse med et mobilitetsprojekt. 
  • Forslag til en samkørsels-app, der kan interagere med Rejseplanen med udrulning fra omkring årsskiftet 2022/2023. Et udbud er pt i proces.

Ungemålgruppen:

På baggrund af en stor ungeundersøgelse i de midt- og vestjyske kommuner og et ungepanel er der gennemført følgende forbedringer:

  • Midttrafik har fået et bedre informationsgrundlag for køreplanlægningen og konkrete forslag til forbedringer af kommende køreplaner
  • Møder med uddannelsesinstitutioner i Holstebro, Skive og Viborg har resulteret i et samarbejde om tilretning af bus-/mødetider og effektiv ventetid for de unge.

Fra køreplanskiftet 2022 bliver der indsat nye regionale busser med en busindretning, der imødekommer de unges ønsker: 

  • Alle busser udstyres med aircondition
  • Alle busser har som standard USB-stik og wifi
  • 36 busser udstyres med borde, der kan laves lektier ved
  • 15 busser får desuden hattehylder, heraf nogle med individuelt lys
  • 15 busser får desuden komfortsæder
  • 3 busser bliver udstyret med særlig atmosphere lyssætning

Gødstrup sygehus: 

  • Analyse af behov og potentialer ved betjening af de ansatte, indlagte og besøgende. 
  • Delecykler mellem Snejbjerg og hospitalet er undersøgt, men ikke gennemført.

Andre tiltag, der gør den kollektive trafik mere attraktiv

Stoppestedet er kundernes første møde med kollektiv trafik og en synliggørelse i forhold til borgere, der ikke anvender den kollektive trafik. Stoppestedet kan bruges til at brande den kollektive trafik, hvis det er vedligeholdt, moderne og har faciliteter, der hjælper kunderne på vej. Seks kommuner har allerede valgt at benytte sig af Midttrafiks medfinansiering via stoppestedspuljen til forbedring af stoppesteder. Midttrafik anbefaler, at flere kommuner går samme vej.

Store livsbegivenheder som fx flytning til ny by er typisk der, hvor mennesker er åbne for at ændre adfærd og transportvaner. Skanderborg Kommune har valgt at uddele gratis rejsekort til byens tilflyttere for at undgå, at de køber bil nummer to.

I Viborg kan cyklisterne glæde sig over, at der kommer bedre parkeringsforhold for cykler ved banegården og rutebilstationen. Viborg Kommune har fået støtte fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens cykelpulje.

Hvordan tiltrækker vi kunderne til den kollektive trafik?