Hjælp til sårbare kunder

Kollektiv trafik er for alle, men for nogle kundegrupper er det svært at håndtere digitale billetprodukter. Fremover skal det nuværende pensionistkort på pap være tilgængeligt som fuldtidskort i alle kommuner. Samtidig bliver rejsen mere tryg for de kunder, der vælger at bruge Solsikkesnoren. Et tiltag der gør det lettere for chauffører og kontrollører at genkende de kunder, der har brug for ekstra hjælp og omsorg.

Frihed og selvstændighed er nøgleord for de kunder, der rejser med kollektiv trafik på trods af kognitive funktionsnedsættelser. Det kan dog være svært at håndtere fremvisning af billet i Midttrafik app eller huske at tjekke et rejsekort ind og ud. Derudover har kunderne ikke adgang til betalingskort, Nem-ID eller en smartphone, som er nødvendige ved bestilling af de digitale billetprodukter.

Midttrafik ønsker at gøre det lettere for denne kundegruppe at rejse med kollektiv trafik i Midtjylland.

Fuldtidspensionistkort

Midttrafik indførte deltidspensionistkortet i alle kommuner under covid-19 pandemien. Deltidspensionistkortet var tænkt som et tilbud til de kunder, der foretrækker betaling med kontanter, fordi Midttrafik app eller rejsekort ikke fungerer for dem.

Erfaringer fra Midttrafik Kundecenter og henvendelser fra et bofællesskab i Aarhus har imidlertid vist, at deltidspensionistkortet, hvor kunderne kan uden for myldretiden inden for kommunen, ikke dækker kundernes behov.

Midttrafiks bestyrelse har derfor besluttet at indføre et fuldtidspensionistkort, der ligesom deltidskortet bliver leveret som et papkort. Det gør det let for kunderne at have i tasken og vise frem ved billetkontrol.

Pensionistkortet gælder hele dagen – også i myldretiden og koster 360 kr. for 30 dage. Alders- og førtidspensionister i alle kommuner i Midttrafiks område får glæde af det nye pensionistkort. Kommunerne har desuden mulighed for at tildele fuldtidskortet til udvalgte borgere, der falder uden for målgruppen.

Pårørende, sagsbehandlere m.m. kan bestille pensionistkortet i Midttrafik webshop. Alternativt kan digitalt svage borgere få hjælp ved kommunernes borgerservice eller møde personligt op på Midttrafik Kundecenter i Aarhus.

Takst Vest

Midttrafiks billetprodukter er underlagt principperne i takstreformen Takst Vest.

Midttrafik har dispensation til at tilbyde et pap-periodekort, men gyldigheden skal være afgrænset til den enkelte kommune.

Frihedsrammen for at opfinde et eventuelt nyt produkt til ovenstående borgertype er derfor begrænset

Vis mere

Pensionistkort i Midttrafik:

  • Midttrafik tilbyder et deltidspensionistkort til alders- og førtidspensionister, hvor kunderne kan rejse uden for myldretiden i hele kommunen. Pris: 180 kr. for 30 dage.

  • Herning, Holstebro, Horsens og Randers kommuner har valgt at tilbyde fuldtidspensionistkort til rejser inden for kommunen til deres alders- og førtidspensionister. Pris: 365 kr. for 365 dage (I Horsens er pensionistkortet gratis).

  • Det nye fuldtidspensionistkort gælder til rejser inden for kommunen hele dagen. Alders- og førtidspensionister, samt udvalgte visiterede borgere kan benytte fuldtidskortet. Pris: 360 kr. for 30 dage.

  • Fuldtidspensionistkortet bliver indført på baggrund af henvendelser fra bofællesskaber og erfaringer fra Midttrafik Kundecenter og forventes at være klar til salg inden sommerferien.

  • Alle Midttrafiks pensionistkort bliver leveret som et papkort og kan købes på Midttrafik webshop og hos Midttrafik Kundecenter.

Solsikkesnoren

Midttrafik har siden marts 2022 været en del af Solsikkeprogrammet. Solsikkeprogrammet gør usynlige handicap synlige ved hjælp af Solsikkesnoren i Midttrafiks busser, Letbanen, Flextrafik og Midtjyske Jernbaner.

Midttrafiks chauffører, kontrollører og kundecenterpersonale har gennem en række videoer lært Solsikkeprogrammet at kende. Derfor ved de, hvad et usynligt handicap er, hvad Solsikken betyder, og hvordan man bedst møder en person, der har valgt at gøre sit usynlige handicap synligt ved at bære Solsikkesnoren.

For personer med usynlige handicap, for eksempel hjerneskade, ADHD, angst, Tourette syndrom, epilepsi, PTSD mv. kan det være stressende at være i ukendte omgivelser blandt ukendte mennesker. Det kan være svært at bede om hjælp, når man ikke ved, hvordan det bliver opfattet. Omvendt kan det også svært for personale og medpassagerer at vide, om det er okay at tilbyde hjælp.

Midttrafik uddeler ikke Solsikkesnoren. Kunderne kan bestille den på Solsikkeprogrammets hjemmeside.