Herning byder velkommen til elbusserne
Der bliver liv og glade dage den 26. september, når Herning fejrer, at de 14 nye elbusser af mærket Yutong går i drift og indtager byens gader. Den Jyske Sangskole underholder, mens transportminister Benny Engelbrecht, borgmester Dorte West, Midttrafiks bestyrelsesformand Claus Wistoft og direktør for Tide Bus Steen Rügge tager sig af den officielle del af indvielsen.
Søndag den 26. september leverer Herning Kommune sin del af den klimasamarbejdsaftale om grøn kollektiv trafik i 2021, som kommunen har indgået med regeringen. 14 nye elbusser overtager dieselbussernes opgave med at transportere Hernings borgere fra A-B inden for kommunens grænser.
De nye elbusser er 12,2 meters lavgulvsbusser og har en indretning, der sikrer et godt flow i bussen. Kunderne kan let komme ind og ud af busserne, der har dobbeltdøre foran, midt og bagerst i bussen. Samtidig bidrager lavgulvet til nem indstigning med fx barnevogne. De nye elbusser sikrer bedre tilgængelighed for kørestolsbrugere i form af elektriske kørestolsramper og automatisk fastspænding af kørestole.
Herning Kommune har ønsket en grøn omstilling af bybusserne. Emissionsfrie busser var derfor et krav i det udbud, Midttrafik gennemførte i 2019 for driften af bybusserne i Herning. De bydende busselskaber havde mulighed for at byde ind med enten elbusser eller brintbusser i udbuddet.
Når elbusserne trækker strømstikkene på søndag, bliver det med chaufførerne fra busselskabet Tide Bus bag rattet og uden, at det koster ekstra i den årlige drift. Driftsprisen svarer til det, kommunen tidligere har betalt for at køre med dieselbusser.
Fakta om de nye elbusser
- Busserne er af mærket Yutong
- Det koster årligt Herning Kommune 27,2 millioner kroner at få bybuskørslen afviklet med elbusser. Det svarer til det, det i dag koster at køre med dieselbusser
- Hver elbus har 29 siddepladser, heraf er 23 fremadrettede. Derudover er der tre klapsæder på perronpladsen. Totalkapaciteten i busserne er 65 passagerer.
- Busserne er støjsvage og udleder ikke røg og os fra en udstødning
- Busserne er handicapvenlige med lav indstigning og dobbeltdøre
- Bussernes vognløb er blevet tilpasset, så en elbus ikke skal køre mere end maksimalt 300 km per dag, og derfor forventes kun at skulle oplade om natten.
- Leveringstid fra underskreven kontrakt til levering: 1 år og 3 måneder
- Årlig CO2-besparelse: cirka 1.100 ton