Fra kollektiv trafikplan til bæredygtig mobilitetsplan
Midttrafiks mobilitetsplan for de næste fire år er klar til høring hos ejerne. Planen skal som vanligt styrke Midttrafiks kerneprodukter, men viser samtidig retningen mod en mere bæredygtig kollektiv trafik, der også understøtter øvrige mobilitetsformer.
Mobilitetsplan 2023-2026 er udarbejdet i tæt samarbejde med Midttrafiks ejere og baseret på erfaringer fra busselskaber, viden om kunderne og samfundstendenser.
Midttrafik skal ifølge Lov om Trafikselskaber udarbejde en plan hvert fjerde år, der udstikker retningen for, hvordan Midttrafik vil udvikle den kollektive trafik de næste fire år. Tidligere lavede Midttrafik en kollektiv trafikplan, men fra næste planperiode vil Midttrafik arbejde efter en mobilitetsplan.
Samfundet ændrer sig, og den kollektiv trafik skal følge med. Ejerne har derfor ønsket, at Midttrafik favner bredere end kerneproduktet og i højere grad tænker andre mobilitetsformer ind i planlægningen.
Mobilitetsplan 2023-2026
Mobilitetsplanen tager afsæt i de tendenser i samfundet, der påvirker den kollektive trafik. Covid-19 har fx ændret borgernes arbejdsvaner med mere hjemmearbejde og andre transportvaner. Selvom flere nu igen vælger den kollektive trafik til, er Midttrafiks passagertal endnu ikke på 2019-niveau. Samtidig er ejernes økonomi hårdt ramt af høje energipriser, hvilket medfører besparelser flere steder i Midttrafiks område. Derudover bidrager Midttrafiks strategiplan 2021-2024 med seks strategiske indsatsområder.
Tre perspektiver; et mobilitetsperspektiv, et kundeperspektiv og et geografisk perspektiv sætter den overordnede ramme og indleder mobilitetsplanen. Under mobilitetsperspektivet ligger blandt andet MaaS-løsningen og Midttrafik som et videnscenter, mens kundeperspektivet præsenterer en livsfasemodel med forskellige kundebehov. Det geografiske perspektiv reflekterer over forskellighederne i transportbehovet på tværs af vores region blandt andet ud fra prognoser for befolkning og passagertal i planperioden frem mod 2026.
Mobilitetsplanen har desuden tre temaer: Midttrafiks kerneprodukter, Rejsens fysiske rammer og Samarbejde, information og kommunikation.
Midttrafiks kerneprodukter
Den nye plan fastholder ’det midtjyske hovednet’, der blev introduceret i den nuværende trafikplan. Hovednettet vil fortsat være et værktøj for, hvor den kollektive trafik bør fastholdes og prioriteres for at binde regionens byer sammen. Men på grund af de økonomiske udfordringer vil hovednettet ikke blive udbygget i samme grad, som det var tanken i trafikplan 2019-2022.
Den kollektive trafik skal fortsat være tilpasset de geografiske forskelle, der er i Region Midtjylland. Det betyder; den overordnede sammenhæng i form af hovednettet, betjening af Aarhus og de største byer samt betjening af landdistrikter.
Rejsens fysiske rammer
Stoppesteder og fremkommelighed er fortsat vigtige punkter i den nye plan.
I sidste planperiode udarbejdede Midttrafik en stoppestedsmanual, indførte en stoppestedspulje og startede på arbejdet med en strategi for hubs. Arbejdet med at forbedre kundens første og sidste møde på rejsen med kollektiv trafik er godt i gang, men ikke i mål. Derfor peger den nye mobilitetsplan på en fortsat indsats fra Midttrafik på området.
Fremkommelighed er ligeledes vigtig for kundernes tilfredshed og ejernes økonomi. Midttrafik vil derfor øge sin rådgivning i forhold til identifikation og løsninger på fremkommelighedsproblemer.
Samarbejde, information og kommunikation
Midttrafik samarbejder med ejerne om udviklingen af en bæredygtig og effektiv kollektiv trafik, der skaber mest mulig værdi for borgerne. Fremadrettet vil samarbejdet med både nuværende samarbejdspartnere og potentielle nye samarbejdspartnere være afgørende for at skabe et samlet mobilitetstilbud til kunderne. Samarbejde, information og kommunikation vil være centrale begreber både for at tiltrække flere passagerer til den kollektive trafik og for at styrke det samlede grønne mobilitetstilbud i kundernes bevidsthed.
Mobilitetsplan 2023-2026 bliver nu sendt til høring hos ejerne, hvorefter den endeligt skal godkendes af Midttrafiks bestyrelse. Planen træder i kraft i foråret 2023.