Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane
Midttrafiks årstælling for 2023 viser en stigning i antallet af passagerer på 6 procent i forhold til 2022. Cirka 55,6 mio. passagerer valgte at rejse med bus, tog eller letbane i 2023. Det er cirka 3 mio. flere end året før. Det er positive takter for den kollektive trafik set i lyset af, at udgifterne til den kollektive trafik er steget voldsomt.
Som noget nyt præsenterer årstællingen også passagertal per køreplantime, hvilket giver et interessant indblik i, hvordan passagertallene udvikler sig i forhold til det serviceniveau, den enkelte ejer tilbyder.
Cirka 55,6 mio. passagerer valgte i 2023 at hoppe på bus, tog eller letbane, når de skulle afsted til arbejde, uddannelse eller fritidsaktiviteter i Midttrafiks område.
Midttrafik har tælleudstyr i 99 procent af busserne, i alle tog og alle letbanetog. Her er der registreret cirka 3 mio. ekstra passagerer i 2023 end året før. Det svarer til en fremgang på 6 procent.
Størst passagerfremgang på bybusser og letbane
Aarhus Kommune står for den største passagerfremgang. Her har bybusserne fået cirka 1,9 mio. flere passagerer, mens der på Letbanen har været en tilgang på cirka 0,3 mio. Også bybusserne i Randers har oplevet en passagerfremgang på cirka 0,2 mio.
Trods fremgangen i 2023 mangler den kollektive trafik i Midtjylland fortsat 9 procent af passagererne i forhold til 2019, der var sidste normal-år før covid-19. Letbanen adskiller sig dog med en fremgang på hele 27 procent flere passagerer end i 2019. Derudover er de blå regionalruter tæt på 2019-niveauet i 2023 og det på trods af en nedgang i køreplantimer på 9 procent i forhold til året før.
Den største procentvise fremgang finder vi i Favrskov Kommune (27 procent), i Skanderborg Kommune (10 procent) og Ikast-Brande (9 procent).
”Det tegner godt for den kollektive trafiks fremtid i Midtjylland, at vi går frem på passagerer på trods af, at vi tilbyder færre køreplantimer. Vi har i arbejdet med besparelserne haft fokus på god planlægning, herunder at udnytte det kollektive trafiknet mere effektivt. Passagertallene vidner om, at vi kan tiltrække kunder til den kollektive trafik, når kundegrundlaget er der og der er et godt produkt”.
Henrik Juul Vestergaard, planchef hos Midttrafik
Passagerfremgang trods besparelser
Flere af Midttrafiks ejere har været nødsaget til at gennemføre besparelser i 2023. Derfor er det relevant at holde passagertallene op mod kørselsomfanget for den enkelte ejer. Herved opnår vi et mål for udviklingen i effektiviteten, der viser flere interessante forhold.
Herning, Silkeborg og Horsens Kommune har alle haft en væsentlig nedgang i køreplantimer i forhold til 2022. Det har dog ikke betydet de store ændringer i antallet af årlige passagerer, hvilket afspejler en stor fremgang i passagerer per køreplantime.
En sammenligning af perioden 1. september til 31. december i 2022 og 2023 (besparelser blev indført juni 2023) viser, at de tre bybuskommuner har oplevet et fald i antallet af passagerer, der er væsentligt mindre end faldet i antallet af køreplantimer. Det betyder, at deres effektivitet er øget markant i perioden.
Det samme gælder de kommuner, der i 2023 tilbød stort set det samme antal køreplantimer som i 2022. Her har Skanderborg, Aarhus og Randers Kommune både fået flere passagerer og mere effektiv kørsel med flere passagerer per køreplantime. Alle tre kommuner har en fremgang i passagerer per køreplantime på 9 procent.
Kombinationen af besparelser og fortsat passagervækst i 2023 for Region Midtjyllands ruter resulterer i en markant vækst i effektiviteten. I 2019 var der 18 passagerer per køreplantime, hvilket er steget 16 procent til 21 passagerer per køreplantime i 2023.
Samlet set havde Midttrafiks ruter i gennemsnit 32 påstigere per køreplantime i 2023. Dette er en stigning på 10 procent fra 2022 til 2023.
”Midttrafik har sammen med kommunerne og Region Midtjylland arbejdet benhårdt på at få det bedste ud af de penge, der er til rådighed. Derfor er det meget positivt, at vi nu oplever en passagerfremgang på 6 procent i forhold til 2022. Jeg vil gerne sige tak til Midttrafiks ejere, der har strakt sig langt for at holde hånden under den kollektive trafik, selvom udgifterne er steget voldsomt”,
Steen Vindum, bestyrelsesformand for Midttrafik