Cykler skal også køre med bus
Fra 1. januar 2022 kan kunderne tage cyklen med i bybusserne i alle byer, undtagen Aarhus. På baggrund af den stigende cyklisme og gode erfaringer fra et forsøg i Viborg, har Midttrafiks bestyrelse besluttet at gøre det lettere at kombinere cykel og bus på rejsen. Et pilotforsøg med cykelmedtagning på rute 100 skal afdække efterspørgslen i Aarhus og give praktiske erfaringer i forhold til cykelmedtagning i myldretiden.
Cykling er sundt, det er godt for miljøet og det bidrager til mindre trængsel på vejene. Under COVID-19 pandemien er cykelsalget steget og mange kunder cykler nu derudaf fremfor at rejse med kollektiv trafik. Men det danske vejr er lunefuldt. Sne, hagl, regn og ikke mindst modvind bidrager ikke til den helt store cykelglæde og kan sikkert få mange til at længes efter bussens varme sæde. Det får Midttrafik nu en løsning på i alle bybusbyer, undtagen Aarhus og på rute 100 (Odder-Aarhus-Hornslet).
Cykelmedtagning i bybusser
Fra januar 2022 kan kunderne tage cyklen med i bybussen i Randers, Silkeborg, Horsens, Skanderborg, Viborg, Herning, Holstebro, Struer, Odder, Ikast og Grenaa.
Cyklerne kommer til at dele plads med kørestole og barnevogne på bussens flexareal efter først-til-mølle-princippet. Der vil være plads til enten to cykler, en cykel og en barnevogn eller en cykel og en kørestol. Cyklen skal fastspændes under kørslen, og der vil blive monteret bespænding i alle busser. Kunderne skal købe en cykelbillet til turen.
Pilotforsøg på rute 100
I løbet af 2022 bliver det muligt for kunderne at medtage cykel gratis på rute 100 (Odder-Aarhus-Hornslet) både i og udenfor myldretiden.
Cyklerne vil også her dele plads med kørestole og barnevogne på bussens flexareal efter først-til-mølle-princippet. Da flexarealet er mindre i de regionale busser med lavgulv, kommer der en ophængningsløsning til cyklen. Der vil være plads til enten to cykler, en cykel og en barnevogn eller en cykel og en kørestol.
Midttrafik ønsker at gennemføre et pilotforsøg på rute 100 for at indsamle erfaringer om efterspørgslen på cykelmedtagning i Aarhus og eventuelle trængselsproblemer i myldretiden. Da rute 100 både fungerer som bybus inden for Aarhus Kommune og som regionalbus i oplandet, er der gode muligheder for at indsamle viden på begge områder.
Den nuværende cykelmedtagning på de regionale busser, hvor cyklen må ligge i bagagerummet, er nemlig udfordret af, at der i de nye kontrakter bliver indsat lavgulvsbusser uden bagagerum på de regionale ruter. Da flexarealet samtidigt er langt mindre end i fx en bybus, er der behov for særlige ophængningsløsninger for at få cyklerne med.
Kunder foretrækker at have cyklen med
Passagerpulsen har netop gennemført en befolkningsundersøgelse Danskerne og kollektiv transport 2021
Den viser, at langt de fleste i undersøgelsen foretrækker at have cyklen med i bussen frem for at leje eller låne en cykel ved stationen/stoppestedet.
Bliver der kamp om pladsen, når cykler, barnevogne og kørestole skal dele plads?
Nej, viser erfaringer fra pilotforsøget med cykelmedtagning i Viborg bybusser og fra FynBus, der har indført cykelmedtagning på bybusser i Odense og Svendborg.
FynBus har gode erfaringer med kundernes håndtering af pladsen i bussen. Er der ikke plads i bussen, lader kunderne enten cyklen blive ved stoppestedet eller venter til afgangen efter. Det er ofte kunder fra oplandet, der har cykler med ind til byen. Heller ikke i Viborg har det vist sig som et problem, at kunder med barnevogne eller kørestole risikerer ikke at komme med bussen, når der kommer cykler med.
Med muligheden for cykelmedtagning får Midttrafik en række indsigter, der også kan bruges i den fremtidige planlægning af bussens indretning.