Chauffører får bedre pauseforhold
Et kvalitetstjek af chaufførernes pausefaciliteter har sat gang i renoveringen i fire byer. Midttrafik ønsker hermed at bidrage til gode pauseforhold, der kan hjælpe busselskaberne med at fastholde og tiltrække chauffører. Chaufføren er vigtig i forhold til kunderne tilfredshed, men desværre en mangelvare på det nuværende arbejdsmarked.
Tryghed, tilgængelighed, komfort og bekvemmelighed er Midttrafiks kriterier for et godt stoppested for kunderne. Det samme bør gælde for chaufførerne, der hver dag kører Midttrafiks kunder sikkert fra A til B.
Chaufførerne er ikke ansat ved Midttrafik, men ved busselskaberne. Alligevel ønsker Midttrafik at chaufførerne har gode arbejdsvilkår, herunder gode pauseforhold. Derfor indgår det i Midttrafiks kontrakter med busselskaberne, at de skal afsætte et årligt beløb til vedligehold af faciliteter på de endestationer, deres chauffører skal holde pause ved.
I en række byer deler forskellige selskaber de samme pausefaciliteter. Flere chauffører giver naturligt større slitage og behov for en løbende renovering. I efteråret 2022 iværksatte Midttrafik en kvalitetsgennemgang af alle fælles pausefaciliteter med henblik på at sørge for gode pauseforhold til alle chauffører.
Kvalitetstjekket afslørede heldigvis, at standarden var tilfredsstillende de fleste steder. I Skanderborg, Horsens og Skive var pausefaciliteterne slidte og især toiletterne trængte til en udskiftning. Renoveringsarbejdet i Skanderborg og Horsens blev sat i gang i uge 13 og meldt færdigt i uge 20. I Skive var arbejdet med pausefaciliteterne færdigt i uge 26.
I samme ombæring blev der på opfordring af chaufførerne sat persienner og matteret folie op i Randers, mens deres borde blev høvlet og genlakeret. Arbejdet blev sat i gang på baggrund af en god dialog med chaufførerne.
Også på Aarhus Rutebilstation har chaufførerne fået bedre pauseforhold. Her er der blandt andet kommet et helt nyt tekøkken og en ekstra lokale, hvor de kan slappe af ved længere ophold.
Busselskaberne oplever generelt, at det er svært at rekruttere nye chauffører. Gennemsnitsalderen i branchen er høj. Der falder flere ældre fra end der kommer unge til. Derfor er det ekstra vigtigt med initiativer, der kan fastholde og tiltrække chaufførerne. Udover at sikre gode pauseforhold, har Midttrafik initiativer som bonusmodellen Bedre Busselskab og chaufføruddannelsen FlyHigh.