Store anlægsudgifter sætter en stopper for letbane og trængselsfri busløsning i Favrskov Kommune
Byrådet i Favrskov Kommune har besluttet ikke at arbejde videre med hverken en letbane- eller en trængselsfri busløsning til Hinnerup Station, da det bliver for dyrt. I stedet skal kommunen nu afdække alternative muligheder for at understøtte den kollektive trafik i korridoren.
Kombinationen af en presset samfundsøkonomi og store anlægsinvesteringer betyder, at byrådet i Favrskov Kommune har valgt at aflyse planerne om en letbane eller busløsning fra E45 til Hinnerup Station. Samtidig ophæves de reserverede arealer mellem Søften og Hinnerup Station.
Den cirka otte kilometer lange strækning, hvoraf de seks kilometer skulle køre igennem Favrskov Kommune, ville løbe op i 1,7 milliarder kroner for en letbane og 1,2 milliarder kroner for en busløsning i trængselsfrit spor, viser den samfundsøkonomiske analyse. Her ville en letbaneløsning give seks stoppesteder i Favrskov Kommune og 14 med en højklasset busløsning.
– Da hele letbaneprojektet i sin tid begyndte, og vi sagde ja, var der udsigt til en stor statslig medfinansiering og en regional medfinansiering. I dag skal vi selv bære omkostningerne, og det kan vi ikke, siger Nils Borring (S), formand for Plan og Landdistriktsudvalget i Favrskov Kommune til Din Avis Aarhus.
Arealreservationerne mellem Lisbjergskolen og et muligt Parkér og Rejs-anlæg ved E45, som primært ligger inden for Aarhus Kommune, fastholdes dog som hidtil til udbygning af Letbanen. Denne strækning indgår fortsat i Aarhus Kommunes videre undersøgelser.
Favrskov Kommune skal undersøge mulighederne
Nu skal Favrskov Kommune afklare, hvad der skal ske med den kollektive infrastruktur på strækningen mellem E45 og Hinnerup Station. Derfor har Teknik og Miljø i kommunen fået til opgave at undersøge mulighederne for særlig prioritering af eksisterende busser og alternative, kollektive transportformer.
Aflysningen af Hinnerup-strækningen vil dog ikke nedskalere byudviklingsplanerne i Favrskov Kommune, som vil forsætte i samme spor med fortætning i Hinnerup midtby og Søften Nord, hvor der allerede er god betjening med kollektiv trafik.