Økonomisk løft vil gøre Letbanen attraktiv for flere
De østjyske pendlere kan se frem til flere letbaneafgange både i myldretiden og aften/weekend. Aftalen om en grøn mobilitetsplan gør det muligt for Aarhus Letbane at investere i opgraderinger allerede fra næste år. Det vil gøre en stor forskel for borgere og erhvervsliv, siger Letbanens bestyrelsesleder, Mie Krog.
Længere tog, flere afgange og bedre forhold omkring udvalgte stationer. Det er tre af de tiltag, der bliver til virkelighed, efter politikerne i Aarhus Byråd har afsat et større beløb til Letbanen over de kommende år.
Opgraderingen af Letbanens etape 1 vil spille en vigtig rolle for mulighederne for at komme rundt uden bil i Aarhus og de omkringliggende kommuner. Derudover har politikerne med den grønne mobilitetsplan meldt ud, at planen også sigter efter skinner og letbanetog på en vestgående etape 2 mod Brabrand. Her var BRT-busser tidligere i spil som en alternativ teknologi.
– Vi er stolte over, at politikerne giver klar opbakning til at investere yderligere i Letbanen, og vi glæder os til opgaven. Udbyttet bliver, at vi kan levere en bedre service til kunderne, og at vi på etape 1 får forudsætninger for at betjene 8-10 millioner passagerer om året, siger Mie Krog, bestyrelsesleder for Aarhus Letbane.
– Derudover glæder det mig, at politikerne vil binde det vestlige Aarhus sammen med byens centrum via en udbygning af Letbanen. Der er et kæmpe potentiale i en etape 2, fortsætter hun.
Allerede nu er der en markant vækst i antallet af østjyder, som rejser med Letbanen. I første halvår af 2024 var passagertallet over 3,2 millioner – en stigning på 19,4 procent i forhold til samme halvår i 2023.
– Den oprindelige plan var at investere i flere og længere tog, når østjyderne havde vænnet sig til at rejse med Letbanen. Det er den plan, politikerne nu er med til at føre ud i livet, siger Mie Krog.
Nye letbanetog vil styrke alle strækninger
Et centralt element i den nye plan er indkøbet af otte nye letbanetog, som kan nå en fart på 100 kilometer i timen og skal køre på strækningen mellem Aarhus og Grenaa. De nye tog bliver 50 meter lange, og det er 11 meter længere end de nuværende. På den måde er der plads til markant flere rejsende.
Samtidig baner indkøbet af nye letbanetog vej for, at flere af de eksisterende Tango-tog kan flyttes fra Grenaastrækningen til indre by og strækningen mellem Aarhus og Odder. Den brik er afgørende for at tilbyde flere afgange, forklarer Michael Borre, som er direktør i Aarhus Letbane:
– På strækningen mellem Aarhus og Odder kører vi i dag med meget fyldte tog i myldretiden. Det gælder særligt i morgentrafikken, hvor en stor del af trafikken er samlet på to timer, mens rejserne er spredt lidt mere ud, når kunderne skal hjem om eftermiddagen. På den indre strækning, hvor rejserne er lidt mere jævnt fordelt, vil vi kunne tilbyde fem-minutters-drift i de travleste timer, siger han.
Konkret vil de nye investeringer gøre det muligt fra 2029 at tilbyde:
- en afgang hvert kvarter i begge retninger mellem Mårslet og Odder, som det er tilfældet mellem Aarhus og Mårslet i dag. Det kræver, at der bliver bygget en krydsningsstation ved Rude Havvej i Odder. Den investering er også en del af den nye aftale.
- en afgang hvert kvarter i begge retninger i alle dagtimer mellem Hornslet og Aarhus, ligesom der er i dag i myldretiden.
- 12 afgange i timen i begge retninger mellem Aarhus H og Aarhus Universitetshospital i Skejby i stedet for de nuværende otte afgange i timen.
- længere tog med plads til flere passagerer mellem Aarhus H og Grenaa.
En del af aftalen er desuden at undersøge mulighederne for, sammen med Syddjurs og Norddjurs Kommuner, at finansiere et dobbeltspor mod Hornslet. Dobbeltsporet vil sikre en mere stabil drift og åbne mulighed for på sigt at tilføje nye stationer, hvis kundegrundlaget er til stede.
Økonomien i den nye aftale
Opgraderinger af etape 1
- De nye letbanetog og anlæg kan lånefinansieres over 30 år.
- Med aftalen om grøn mobilitetsplan og Aarhus Kommunes nye budgetforlig for 2025 har kommunen afsat 35 millioner kroner i 2026, 2027 og 2028, som svarer til de første tre års omkostninger.
- Region Midtjylland, som er den anden ejer af Aarhus Letbane, har desuden stillet en lånegaranti på i alt 405 millioner kroner til de samlede investeringer.
Anlæg af kommende etape 2
- Aarhus Kommune afsætter i alt 509 millioner kroner i perioden 2025-2028, som svarer til den allerede besluttede opsparing til etablering af etape 2.
- Politikerne har besluttet opsparing på i alt 770 millioner kroner til etape 2 i perioden 2024-2034 (2024-priser).
- I Infrastrukturplan 2035 har et flertal i Folketinget afsat midler til letbane og BRT-løsninger i de store danske byer herunder Aarhus, og Aarhus Kommune forudsætter statslig medfinansiering til projektet.
Vigtige følgeinvesteringer på vej
Opgaven med at producere og levere otte nye letbanetog bliver nu sendt i udbud. Aarhus Letbane forventer at indgå kontrakt med en leverandør inden udgangen af 2025, så de nye tog kan køre fra sommeren 2029.
Inden da skal en række ”følgeinvesteringer” sikre, at letbanesystemet er klar til de nye letbanetog:
Depotfaciliteter: De nye og længere tog kræver et andet depot, fordi vedligeholdelsessporet skal være 50 meter langt, og fordi der skal være plads til, at flere letbanetog kan holde på sporet om natten. Aarhus Letbane kan imødekomme begge behov ved at udbygge de eksisterende faciliteter i Banegraven. Derudover har Odder Kommune allerede planlagt at bygge et nyt depot ved Rude Havvej.
Infrastruktur: Det er nødvendigt at forlænge perronerne på den indre strækning i Aarhus, så der er plads til de 50 meter lange letbanetog. Det kræver blandt andet flytning af skilte og signaler for at få plads til perronerne. Dertil er den omtalte krydsningsstation ved Odder – Rude Havvej – en afgørende brik i puslespillet. Det projekt skal efter planen i gang i løbet af 2025.
Vedligehold: Med den grønne mobilitetsplan får Aarhus Letbane mulighed for at øge budgettet til reinvesteringer med 20 millioner kroner fra 2026. Det er nødvendigt for at opdatere sporskifter, overkørsler, sikringsanlæg, it-systemer med videre, så de er i den rette stand til en stabil drift.
Elevatorer ved Torsøvej
I aftalen om grøn mobilitetsplan står også nævnt, at der skal være større tryghed og øget tilgængelighed omkring udvalgte letbanestationer.
Hvad angår tryghed, er der allerede aftalt et pilotprojekt med overvågningskameraer på tre stationer mellem Aarhus og Grenaa, som skal give nogle erfaringer. Ønsket om større tilgængelighed betyder, at der i 2025 skal etableres elevatortårne ved Torsøvej Station. Det arbejde har politikerne nu afsat penge til.
– Byudviklingen i Vejlby-Risskov betyder, at flere rejser med Letbanen fra Torsøvej Station, og her er det i dag meget svært, hvis du har en barnevogn, en tung cykel eller sidder i kørestol. Så jeg er meget glad for, at elevatortårnene også er en del af den nye aftale, siger Michael Borre.
Vigtige trædesten mod bedre mobilitet
For bestyrelsesleder Mie Krog er både de kortsigtede opgraderinger af etape 1 og planen om etape 2 mellem Spanien i Aarhus C og Brabrand vigtige trædesten mod en styrket letbane.
– Letbanen spiller en stor rolle for kommunens grønne omstilling og for at sikre mindre biltrafik ind og ud af Aarhus. Vi vil samtidig gerne sikre en bedre kobling til erhvervslivet, og jeg jubler indvendigt, når jeg hører om virksomheder, der tænker deres beliggenhed sammen med Letbanen. Dem vil der blive flere af med de kommende opgraderinger, siger hun og fortsætter:
– Og så er vi også optaget af, sammen med Midttrafik, at støtte flere familier i at bruge Letbanen. Her kan billetstrukturer og andre elementer komme i spil. Det kræver dog alt sammen, at vi kan tilbyde en attraktiv højklasset kollektiv trafik, og det får vi bedre mulighed for med tiltagene i den grønne mobilitetsplan.