Nyt boligområde på vej i Risskov – og med Letbanen i baghaven
Området omkring Latyrusvej i Risskov skal omdannes til blandet bolig- og erhvervsområde, hvor der også åbner en daginstitution. Her får de nye beboere Letbanens standsningssted lige ved siden af. Og den bliver tilmed gjort mere tilgængelig.
På byrådsmødet d. 22. marts vedtog lokalpolitikerne i Aarhus Kommune en ny lokalplan for området i Risskov ved Latyrusvej mellem Lystrupvej og Arresøvej. Et område med en samlet størrelse på cirka 13.700 kvadratmeter.
På nuværende tidspunkt består området af erhverv så som tømmerhandel og autoværksteder, men det skal omdannes og fortættes til blandet område med primært boliger samt let erhverv i stueetagen mod Lystrupvej og den sydlige del af Borresøvej. Derudover skal der etableres en daginstitution i den nordvestlige del ud mod Mossøvej.
Med den nye lokalplan er forventningen, at op til 6.000 borgere kan komme til at bo i området, hvilket kan øge Letbanens kundegrundlag. Borgerne kan nemlig få glæde af, at letbanestoppet Torsøvej Station ligger lige ved siden af.
Karré-tankegang
Boligerne bliver opført som tæt-lav bebyggelse samt etagebyggeri med maksimum fem etager. Der kommer også til at være omkring 36 almene boliger, som det almene boligselskab Lejerbo skal opføre. Stilmæssigt bliver boligerne tænkt som en nyfortolkning af den klassiske karré med et fælles grønt gårdrum og parkering under jorden.
Derudover skal der etableres en grøn og rekreativ forbindelse til Egå Engsø og kysten ved Risskov.
Torsøvej bliver mere tilgængelig
Ved letbanestoppet Torsøvej er Aarhus Kommune i gang med at undersøge forskellige muligheder for at øge tilgængeligheden, så cyklister, fodgængere og kørestolsbrugere kan krydse Letbanen direkte – som alternativ til den nuværende fodgængerbro. Men at øge tilgængeligheden giver nogle andre opmærksomhedspunkter.
– En krydsning i samme niveau som skinnerne er kompliceret, da Letbanen på denne strækning kører på signaler, hvilket indebærer, at en krydsning i så fald skal etableres med bomanlæg og signalklokker. Et sådan anlæg vil afgive støj, og det vil desuden udgøre en sikkerhedsrisiko, da bommene ikke altid respekteres af krydsende fodgængere. Derfor undersøger vi også andre slags tilgængelige og niveaufrie krydsninger, fortæller Jens Steensgaard Pedersen, projektleder i Vejanlæg, Aarhus Kommune.