Ny station, ny regionalbane og midler til etape 2

Infrastrukturforliget på Christiansborg indeholder flere tiltag, som skal fremtidssikre den kollektive trafik i Midt- og Østjylland. Projekterne er i tråd med Letbanesamarbejdets visioner for den højklassede trafik – og det vækker glæde hos både formand og næstformand i Letbanerådet.

Kort før sommerferien landede en bred politisk aftale om en ny statslig infrastrukturplan, ’Danmark Fremad’, som løber frem mod 2035. Her indgår flere tiltag, som skal styrke den kollektive trafik i det midt- og østjyske, og de matcher Letbanesamarbejdets eget udspil for den højklassede trafik, Samspil 2030. Den nye plan glæder Anders Kühnau (S), regionsrådsformand i Region Midtjylland:

– Som regionsrådsformand er det svært ikke at være begejstret over den statslige infrastrukturplan. Planen lægger op til investeringer i hele regionen og imødekommer i høj grad det fælles indspil til nationale investeringer i infrastruktur, som Region Midtjylland og de 19 midtjyske kommuner lavede i 2019. Samtidig bliver vores østjyske Samspil 2030-projekter også i høj grad tilgodeset. 

– Investeringer i infrastruktur er afgørende for både vækst, uddannelse og trivsel, og det er vigtigt, at vi konstant arbejder med at udvikle en mere sammenhængende og grøn mobilitet. I Region Midtjylland vil jeg sige, at den nye plan leverer på begge parametre, lyder det fra Anders Kühnau.

Ny togstrækning mellem Silkeborg-Aarhus

Et af de større tiltag er en ny regionalbane mellem Aarhus og Silkeborg. Fra 2026 går arbejdet i gang med at etablere den enkeltsporede jernbanestrækning, som går via Galten. Den vil reducere den nuværende rejsetid med tog fra cirka 45 minutter til 25 minutter. Forskellen ligger i, at togene i dag kører via Skanderborg Station og dermed ikke i en lige retning mellem de to byer.

Den sparede rejsetid bliver en stor gevinst for både Silkeborg og Aarhus, og toget bliver et reelt transportalternativ til at tage bilen. Der bliver desuden skabt grobund for bæredygtig byudvikling i områderne langs strækningen – og en bedre sammenhængskraft mellem Østjylland og Herning samt Vestjylland.

– Den nye jernbanestrækning er en af de ting, jeg glæder mig meget over. Den vil give mange borgere bedre mulighed for transport, og så betyder den, at det bliver muligt at rejse mellem Aarhus og Herning på en time. Det kan blandt andet få stor betydning for patienter og ansatte på vores kommende supersygehus i Gødstrup i Herning Kommune, siger rådsformanden.

Ny Brabrand Station

I regeringens infrastrukturforlig er der også afsat penge til, at der fra 2031 skal påbegyndes etablering af en ny station i Brabrand. Stationen bliver et trafikalt knudepunkt i det vestlige Aarhus, som vil agere bindeled mellem jernbanen til Silkeborg og den kommende etape 2. Det vil give en sammenhængende og kortere rejsetid for rejsende mellem Brabrand og Aarhus H – også til glæde for borgere i de store boligområder i Brabrand, som skal på arbejde eller til studie i midtbyen.

Midler til etape 2

Der er afsat en samlet pulje på knap 2,5 milliarder kroner til letbane- og BRT-projekter i Aarhus, Aalborg, Odense og København. Det er endnu uvist, hvor stor en del der vil gå til etape 2 i det østjyske, men transportminister Benny Engelbrecht (S) har sagt til Aarhus Stiftstidende, at han forventer cirka 650 millioner kroner til letbaneetapen i Aarhus mellem Aarhus Ø og Brabrand. Det vil dog afhænge af VVM-undersøgelsens udfald – en undersøgelse, som er i gang og forventes at være færdig medio 2022. 

– Jeg er glad for, at der med planen nu kommer skub i etape 2, så vi kan få udbredt højklasset kollektiv trafik til endnu flere aarhusianere og øge fremkommeligheden i hele den østlige del af regionen. Derudover er det godt, at aftalen på samme måde som Samspil 2030 udtrykker et helhedsperspektiv på mobilitet, hvor biler, bus og tog tænkes sammen, siger Anders Kühnau.

Ango Winther, medlem af Aarhus Byråd (K) og næstformand i Letbanerådet glæder sig også over de kommende projekter, der vil styrke den kollektive trafik:

– Jeg er meget tilfreds med udfaldet og glæder mig over, at den kollektive trafik i Aarhus og Østjylland tilgodeses. Det er meget positivt med både genopretning af Brabrand Station og strækningen til Silkeborg, og det vil jeg gerne kvittere for. Hvad der mere præcist skal ske i etape 2, vil jeg give arbejdsgruppen arbejdsro til at finde ud af i VVM-undersøgelsen.

Status på etape 2

Der er ved at blive foretaget en miljøkonsekvensvurdering (VVM) af etape 2. VVM-undersøgelsen forventes at være afsluttet medio 2022.

  • Lisbjerg-Hinnerup: Her er planlægningsarbejdet godt i gang, og der koordineres desuden med Vejdirektoratet, som i infrastrukturforliget har fået grønt lys til en udvidelse af E45, som en kommende letbane skal krydse. Der er dog endnu ikke afsat statslig medfinansiering til strækningen mellem Lisbjerg og Hinnerup.

  • Spanien i Aarhus C-Brabrand: Denne strækning vil blive forbundet med den kommende station i Brabrand, men de nærmere omstændinger omkring letbane eller BRT skal belyses i VVM-undersøgelsen.

 

  • Aarhus H-Aarhus Ø: Der afventes en endelig politisk stillingtagen til, hvordan der skal arbejdes videre med denne etape, da der er væsentlige udfordringer omkring trafikken i krydset ved Nørreport.

  • Ringvejen i Aarhus: I visionen Samspil 2030 er ønsket en højklasset busløsning (BRT) på Ringvejen i Aarhus. Aarhus Kommune har selv afsat 55 procent til finansieringen, men projektet indgår ikke i den statslige infrastrukturplan. Derfor er der ikke opnået en fuld finansiering af projektet endnu.
Vis mere

Samspil 2030 er Letbanesamarbejdets visioner for den højklassede kollektive trafik i Østjylland

 

Letbanesamarbejdet

Midttrafik Region Midtjylland Aarhus Kommune Silkeborg Kommune Favrskov Kommune Norddjurs Kommune
Skanderborg Kommune Randers Kommune Odder Kommune Syddjurs Kommune Letbanen logo