Grønt lys til videre undersøgelse af bane mellem Aarhus og Silkeborg

Forligskredsen bag Danmarks infrastrukturplan fra 2021 har besluttet at få undersøgt tre linjeføringer af en jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. Muligheden for senere at udvide banen fra enkelt- til dobbeltspor vil indgå i undersøgelsen – og dobbeltspor kan give et løft til byerne langs strækningen.

En ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg vil skære op til 17 minutter af rejsetiden og hver dag komme tusindvis af østjyske pendlere til gavn. Det er en af de væsentligste årsager til, at banen indgår i Infrastrukturplan 2035, som et stort flertal i Folketinget vedtog i 2021. I planen er der afsat midler til at anlægge en enkeltsporet bane. 

Siden vedtagelsen har Banedanmark vurderet, at anlægget af banen kan blive mere end dobbelt så dyrt som de afsatte 2,7 milliarder kroner. Forligskredsen har alligevel besluttet at gå videre med næste skridt af undersøgelsen, herunder også en miljøvurdering (VVM). Og det er helt nødvendigt, at arbejdet med den nye bane fortsætter, lyder det fra Martin Jakobsen (C). Han er byrådsmedlem i Silkeborg Kommune, formand for kommunens Plan- og Vejudvalg og medlem af Letbanerådet. 

– Den nye jernbane vil skabe en større sammenhæng i særligt den østlige del af regionen så flere byer kan kobles på Aarhus og få del i væksten. Der er brug for øget tilflytning, når vi i kommunerne skal investere yderligere i infrastruktur som for eksempel skoler og plejehjem. En attraktiv kollektiv transport er afgørende for den tilflytning, siger han.

Den kommende undersøgelse vil omfatte tre mulige linjeføringer, og resultatet af undersøgelsen bliver et endeligt beslutningsgrundlag, som Banedanmark præsenterer for forligskredsen i første halvår 2027.

Dobbeltspor er mest effektivt

Med forliget om at anlægge en enkeltsporet strækning mellem Aarhus og Silkeborg vil det være muligt med to eksprestog i timen hver vej og med stop i Galten. Den kommende undersøgelse vil dog også afdække muligheden for en senere udvidelse til dobbeltspor, som gør det muligt at tilgodese to hensyn på én gang: 

  • Dels vil rejsetiden med eksprestog mellem Aarhus og Silkeborg være så kort som mulig, og de trafikale bindinger ved en enkeltsporet bane undgås.
  • Dels vil dobbeltspor give mulighed for yderligere to togafgange i timen, som kan standse ved en række mellemliggende stationer og understøtte byudviklingen her: Åbyhøj, Brabrand, Harlev/Framlev, Låsby og Svejbæk. 

 

Disse hensyn gør, at Letbanerådet har et stort ønske om dobbeltspor. 

– Hvis vi skal have den mest effektive drift på strækningen, skal vi have dobbeltspor. Vi vil få et større passagergrundlag, end man har det på mange andre dobbeltsporede strækninger i Danmark. Når vi skal sikre en lavere klimabelastning fremover, er det også afgørende, at vi understøtter flere byer med kollektiv trafik. En borger i København udleder i dag cirka halvt så meget CO2 fra transport som en borger i Silkeborg, og det hænger sammen med det større udbud af grønne transportformer, siger Martin Jakobsen. 

Om det økonomiske aspekt tilføjer han. 

–  Jeg er skeptisk over for, om banen bliver så meget dyrere, som de nye beregninger viser. Jeg synes, at beregninger af projekter andre steder i Danmark tyder på noget andet. Det er klart, at dobbeltspor vil være dyrere end enkeltspor, men jo langt fra dobbelt så dyrt. Til gengæld bliver det mere end dobbelt så godt.  

Potentiale for 12.000 ekstra på- og afstigere hver dag

COWI har på vegne af Letbanesamarbejdet gennemført en analyse af passagergrundlaget på strækningen. Den viser, at en dobbeltsporet strækning med flere stationer kan tiltrække cirka 12.000 ekstra daglige på- og afstigninger på strækningen – oveni de forventede cirka 16.000 ved en enkeltsporet strækning. Det vil give et større passagergrundlag end på den nuværende strækning mellem Aarhus og Randers/Viborg. 

Foruden muligheden for at udvide til dobbeltspor skal Banedanmark også undersøge potentielle besparelser, der kan bringe anlægsomkostningerne til en ny jernbane ned. Herunder hører muligheden for at anlægge banen til en lavere tophastighed end de planlagte 160 kilometer i timen.

Fakta: En kommende jernbane mellem Aarhus og Silkeborg

  • Den nye jernbane bliver undersøgt som en cirka 30 km lang enkeltsporet strækning, hvor batteridrevne tog skal køre med en tophastighed på 160 km/t.
  • Banen kan forkorte rejsetiden mellem Aarhus og Silkeborg med op til 17 minutter.
  • Den nye jernbane er en del af aftalen om infrastrukturplan 2035, som Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet står bag.
  • Der blev i 2021 afsat 2,7 milliarder kroner til anlæg af banen, men Banedanmark anslår, at prisen snarere er 5,1-6,6 milliarder kroner afhængig af valgt linjeføring.
  • Ifølge COWI’s analyse for Letbanesamarbejdet vil en ny enkeltsporet strækning tiltrække cirka 16.000 daglige på- og afstigninger. Med en dobbeltsporet strækning vil antallet stige til 28.500.

Handout til Folketingets Transportudvalg

Letbanesamarbejdet sendte i 2023 et handout til Folketingets Transportudvalg.

Letbanesamarbejdet

Midttrafik Region Midtjylland Aarhus Kommune Silkeborg Kommune Favrskov Kommune Norddjurs Kommune
Skanderborg Kommune Randers Kommune Odder Kommune Syddjurs Kommune Letbanen logo