Fra vision til virkelighed: Et løft til mobiliteten i Hornslet

Med en ny mobilitetsstrategi satser Syddjurs Kommune på at styrke Hornslet som letbaneby. Bedre cykelstier og flere afgange til og fra Aarhus skal gøre det nemmere at vælge cyklen og den kollektive transport.

Hornslet er en af Syddjurs Kommunes vækstbyer langs med Letbanen, som styrkes af forbindelsen til Aarhus. Politikerne i Syddjurs Kommune har nu planer om at give mobiliteten i Hornslet et ekstra løft. 

Lige inden årsskiftet vedtog Syddjurs Kommune en mobilitetsstrategi for at styrke infrastrukturen i kommunen. Syddjurs Kommunes Mobilitetsplan 2021-2030 handler om at forbedre vejforbindelserne mellem byerne samt gøre det nemmere og mere attraktivt at cykle eller bruge kollektiv transport i stedet for bilen. Under temaet ”Syddjurs Cykler” er der siden 2007 etableret cirka 100 kilometer nye cykelstier. 

Målet om bedre mobilitet gælder også i Hornslet, hvor det skal være nemt og trygt at bevæge sig rundt. Det betyder blandt andet bedre muligheder for at cykle til byens nordligt beliggende letbanestop.

Pendling er mere populært

Byrådet i Syddjurs Kommune arbejder også for at øge frekvensen af letbaneafgangene mellem Hornslet og Aarhus fra de nuværende to-fire afgange i timen til fire afgange i timen i alle dagtimer, så flere vil benytte sig af den kollektive transport. Med næsten 108.000 på- og afstigninger i 2024 er letbanestoppet i Hornslet allerede et af de mest populære på Djursland – kun overgået af Grenaa. 

Syddjurs Kommune oplever også, at flere er villige til at pendle og de seneste 10 år er indpendlingen til kommunen steget med 28 procent, mens udpendlingen er steget med 19 procent. Kommunen forventer også, at der fortsat sker en stigning i antallet af indbyggere i den vestlige del af kommunen langs med Letbanen – for eksempel i Hornslet.

Letbanesamarbejdet

Midttrafik Region Midtjylland Aarhus Kommune Silkeborg Kommune Favrskov Kommune Norddjurs Kommune
Skanderborg Kommune Randers Kommune Odder Kommune Syddjurs Kommune Letbanen logo