Et skridt nærmere BRT-busser på Ringvejen i Aarhus

Byrådet fremrykkede i 2021 forundersøgelserne af en BRT-løsning på Ringvejen i Aarhus. Formålet med løsningen er at afhjælpe trængslen og sikre, at den kollektive trafik gøres mere attraktiv. Nu forventes sagen at blive behandlet i byrådet inden sommerferien.

I 2021 besluttede Aarhus Byråd at fremrykke de forundersøgelser, der skal belyse muligheden for en BRT-løsning på Ringvejen rundt om Aarhus midtby. Projektet indgår som et nøgleprojekt i Samspil 2030 og skal sikre en attraktiv, højklasset kollektiv korridor på tværs af indfaldsvejene i Aarhus. 

Nu er undersøgelserne afsluttet, og der ligger et bud på linjeføring, placering af BRT-stop og kortlægning af adgangsforhold til BRT-stoppene fra de omkringliggende områder. 

Sagen forventes at blive behandlet af Aarhus Byråd inden sommerferien, hvor politikerne skal tage stilling til, om der skal gives grønt lys til en BRT-løsning på Ringvejen. Det vil i givet fald sætte gang i et skitseprojekt og miljøvurdering (VVM). 

Disse kan være klar i 2025.

Knudepunktstankegang

Formålet med en BRT-linjeføring på Ringvejen i eget tracé er at skabe bedre fremkommelighed for den kollektive trafik og sikre de rejsende en god kobling til andre transportformer. Buslinje 6A, som nu kører på Ringvejen, kører ofte med store forsinkelser og har svært ved at holde køreplanen, så et af målene med BRT-løsningen er sikre en mere stabil drift. 

BRT-projektet på Ringvejen er en vigtig brik i Aarhus Kommunes arbejde med at gøre det lettere at skifte mellem forskellige transportformer. Aarhus Kommune er i gang med at udarbejde en ny strategi for mobilitetsknudepunkter for at sikre bedre sammenhæng i hele mobilitetssystemet på tværs af transportformer. Det skal gøre det nemmere for passagerer at skifte transportmiddel på rejsen. 

Samtidig skal strategien understøtte den grønne omstilling af transportsektoren og reducere trængslen, da det giver bedre adgang til transportformer, som udnytter pladsen mere effektivt. 

Det forventes, at kommunens strategi for mobilitetsknudepunkter kan lægges frem til politisk behandling i løbet af 2023.

Ringvejen fordeler trafikken

Udover at sikre infrastrukturen for kombinationsrejser i Aarhus skal det gøres mere attraktivt at skifte og vente. Derfor er det oplagt at sammentænke byudvikling, byrumsforbedringer, services og detailhandel i mobilitetsknudepunkterne. 

Passagerdata viser også, at en stor del af de kunder, der rejser på linje 6A på Ringvejen, har foretaget et skift fra andre linjer på indfaldsvejene til Aarhus, og at Ringvejen dermed fungerer som en fordelerring for trafikken på de forskellige indfaldsveje.

Mulige knudepunkter

Herunder er de mobilitetsknudepunkter på Ringvejen i Aarhus, som på nuværende tidspunkt er i spil i forbindelse med en BRT-løsning. Derudover screenes også en række andre steder på linjeføringen. 

Ringvejen/Søren Frichs Vej
Krydset syd for jernbanen, der krydser Ringvejen, er udpeget som et potentielt BRT-knudepunkt, fordi der i forvejen planlægges byudvikling i det tilstødende område på vestsiden af Ringvejen. Her ligger i dag let industri og erhverv, men området skal omdannes til blandet byudvikling med bolig, erhverv og detailhandel.  

Derudover er der gang i en forundersøgelse af en ny regionalbane mellem Aarhus og Silkeborg via Galten. I Aarhus Kommunes idefasehøring er det blevet foreslået, at der etableres en ny station i det vestlige Åbyhøj – samme sted som det mulige knudepunkt. Det vil give rejsende mulighed for at skifte fra Silkeborgbanens tog til en fremtidig BRT-ringlinje – og kunderne kan derved nå mange destinationer i byen uden at skulle ind til Aarhus Hovedbanegård først.

Ringvejen/Viborgvej
Området syd for krydset mellem Viborgvej og Ringvejen er udpeget som muligt BRT-knudepunkt, fordi der også her planlægges byudvikling på den såkaldte ’vandtårnsgrund’ i Bispehaven, der støder op til krydset. 

Planerne er at skabe en blandet byudvikling med både bolig, erhverv og detailhandel. Da der i forvejen kører mange busser i området med både linje 3A, 6A og regionale busruter, er det oplagt at etablere et knudepunkt i området.

Aarhus Universitetshospital
Også Aarhus Universitetshospital (AUH) ved indgang G er udpeget som et oplagt BRT-knudepunkt, da Letbanen i forvejen standser her. 

Det er hensigten at knytte Letbanens standsningssted, busstoppestedet og AUH’s indgang G bedre sammen end i dag med forbedrede stisystemer, byrumskvalitet og tryghed for at gøre det mere attraktivt at rejse til og fra AUH med kollektiv trafik. 

Derudover skal stierne mod undervisningsinstitutionerne øst for Letbanens standsningssted også forbedres. 

Det er desuden meningen, at BRT-løsningens valgte knudepunkter på linjeføringen bliver tænkt ind i de øvrige byudviklingsprojekter i de berørte områder.

Letbanesamarbejdet

Midttrafik Region Midtjylland Aarhus Kommune Silkeborg Kommune Favrskov Kommune Norddjurs Kommune
Skanderborg Kommune Randers Kommune Odder Kommune Syddjurs Kommune Letbanen logo