Flextrafik nyhedsbrev

April 2025

Husk at tilmelde dig ved vognløbsstart

Du skal altid tilmelde dig ved vognløbsstart, også selvom du kan se i VL-app’en/vognmandsportalen, at der ikke ligger kørsel lige efter start.

Hvis ikke du tilmelder dig rettidigt, vil vognløbet blive låst og ryddet for kørsel, medmindre du reagerer på den ”wake-up” besked der sendes til vognen. Denne arbejdsgang gælder for vogne der kører under kontrakten FV9 - FlexVariabel.
Modtager du ikke første køreordre eller ”ledig indtil videre kør til hjemzone” når du trykker for ny ordre ved vognløbsstart, skal du kontakte trafikstyringen.

Medtagelse af førerhund/servicehund

Du må ikke afvise en kunde, som medbringer en servicehund/førerhund, da kunden er afhængig af hunden. Hunden må  ikke placeres i bagagerummet, den skal sidde sammen med kunden mellem dennes ben. Servicehunden skal have en vest på der viser, at den er servicehund og førerhunden har ofte en bøjle på. Både servicehundebrugeren og førerhundebrugeren har et bevis med der viser hundens funktion.

Hvis en kunde medbringer en servicehund/førerhund på turen, er kunden visiteret til det, og hunden fungerer som et hjælpemiddel. Hvis en tur er bestilt med en servicehund/førerhund, står der FØRERHUND i køreordren.

Du skal også være opmærksom på, at det fremgår af Midttrafiks udbud, at chaufførerne ikke må have helbredsmæssige udfordringer, der forhindrer kørsel med bestemte kunder. Det kunne fx være allergi overfor hunde.

Hvad taler man om i bilen

En stor andel af kunderne, er syge eller ældre borgere, som har brug for tryghed på turen. Det er derfor afgørende, at chaufførerne udviser respekt, empati og forståelse for kundernes situation og sikrer at kunderne har en god oplevelse på turen.

Der findes ikke et konkret regelsæt for, hvad en chauffør kan/må tale med kunder om, men vi forventer at alle chauffører, der udfører kørsel for Midttrafik, har evnen til at vurdere, om en kunde ønsker at samtale på turen, samt om en kunde føler ubehag ved den samtale der føres.

Vi har ansat en ny trafikstyrer

Thomas er startet som trafikstyrer ved Flextrafik d. 6. marts og har du ikke allerede snakket med ham, så tag godt imod ham når han er i røret.

Check rollatoren

Vi har fået henvendelser fra flere træningssteder som gør opmærksom på, at man skal sikre sig at rollatoren er klappet helt ud og låst, inden man overdrager den til borgeren, så uheld kan undgås.

Ombygning og ændring af adresse på Horsens Sygehus

Fra sommeren 2025 sker der en del ændringer på Horsens Sygehus. Bl.a. lukkes indkørslen fra Sundvej permanent i efteråret og derfor skifter sygehuset allerede til sommer adresse til Strandpromenaden 35.

Forpladserne ved indgang A og C skal også bygges om når de nuværende ombygningerne er færdige. I den forbindelse bliver der lavet om på parkeringspladserne og der vil blive indarbejdet reserverede pladser til bl.a. Flextrafik ved begge indgange. 

Husk altid at bære navneskilt

Du skal altid bære navneskilt med dit navn på. Hvis ikke din vognmand har navneskilte, kan vi sende nogen til vognmanden. Din vognmand kan bestille dem ved at sende en mail til Flextrafik.

Læs hele køreordren

Når du får en køreordre ud i bilen, er det vigtigt, at du læser hele køreordren igennem. Det er vigtigt, fordi der kan stå information om din tur, som kan hjælpe dig med at udføre dit arbejde.

Ved at læse hele køreordren sikrer du også, at kunden får en god oplevelse, og at du ikke bliver forsinket. I køreordren kan der fx stå, at du skal have en transportstol med op til afdelingen på et sygehus, at et barn skal afleveres til en voksen, eller hvordan du finder frem til en adresse.

Kundetilfredshedsundersøgelse

Som nævnt i nyhedsbrevet i januar, laves der løbende frem til sommeren 2027 kundetilfredshedsundersøgelser af Flextur, Plustur, Flexbus og handicapkørsel.

Generelt er der mange positive ting i undersøgelsen som er er lavet i 2024. Kunderne er meget tilfredse med produkterne og de er generelt meget tilfredse med chaufførerne. Faktisk ligger tilfredshedsprocenten med chaufførerne som en af de højeste, så stor ros til jer og tak for det.

Indgange på AUH Skejby på helligdage

Teknisk Afdeling på AUH oplyser, at det som udgangspunkt altid er sådan, at det kun er hovedindgangene ved C, G og J, der er åbne på helligdage. Dvs. at alle døre med adgangskontrol er låst på flg. dage:

• D. 13. april (Palmesøndag)
• D. 17. og 18. april (Skærtorsdag og langfredag)
• D. 20. og 21. april (Påskedag og 2. Påskedag)

Så skulle du have været ind via en låst indgang og du benytter du en anden indgang disse dage, så giv besked til Driftscentret om evt. ekstra tid.

Udfordringer i Park Alle i Aarhus centrum

Vi er blevet gjort opmærksom på både fra jer chauffører ved Flextrafik og fra chaufførerne ved AarBus (de gule bybusser i Aarhus), at der hersker lidt tvivl om hvor Flextrafik må holde.

Vi har bedt AarBus gøre deres chauffører opmærksom på, at vi gerne må holde ved Knudepunktsskiltet i Park Allé ud for springvandet og samtidig har vi lovet at gøre opmærksom på at Flextrafik ikke må holde ved AarBus’ stoppesteder.
Som udgangspunkt holder vi 2 steder i Park Allé, nemlig ved Knudepunktsskiltet Park Allé 2 og ved Park Allé 3 - 5 (ifm. f.eks. handicapkørsel).

Telefonstatistik og rettidighed

1. kvartal 2025 (januar - marts) .
Antal besvarede kald på vognmandslinjen 42.215
Gennemsnitlig ventetid 98 sekunder
Besvaret indenfor 120 sek. 67,7 %
Rettidig afhentning 91,10 % af alle kunder afhentet til tiden
Rettidig aflevering 94,17 % af alle kunder afleveret til tiden