Spørgsmål og svar om Ungdomskort på Rejsebillet

headline here
Har du bestilt det forkerte Ungdomskort?
  • Vi oplever nogle gange, at elever på en ungdomsuddannelse ved en fejl vælger kortet til de 16-19 årige (ikke under uddannelse), og derfor ikke opnår den billigste pris.
  • Du kan selv rette det på ungdomskort.dk
  • Gå på ungdomskort.dk
  • Vælg Søg om godkendelse og log på med MitID
  • Godkend de informationer, din skole har oplyst
  • Gå på mitungdomskort.dk
  • Log ind med MitID
  • Vælg Dine godkendelser
  • Bestil det Ungdomskort, der passer til dig (vælg ungdomsuddannelse)
  • Gennemfør bestilling
  • Skriv til ungdomskort@midttrafik.dk
  • Fortæl om fejlen og oplys dit stamkortnummer
  • Bemærk, at du kan ikke få refunderet differencen i egenbetaling på dit aktive eller evt. udløbne kort. Du kan få refunderet dit aktive kort efter gældende refusionsregler. Det koster et gebyr svarende til prisen for 8 dage. Er kortet ikke benyttet, vil du modtage det fulde beløb retur.
headline here
Skal der foto på mit Ungdomskort?

Ja, der skal være foto på.

Foto ændrer du inde på mitungdomskort.dk, under Dine oplysninger. Det nye foto kommer først på det næste kort, du skal have.

headline here
Kan jeg bruge Ungdomskort til praktik uden for mit prisområde?

Skal du i praktik i forbindelse med din uddannelse, og ligger praktikstedet udenfor dit takstområde? Så kan du få et praktikkort som supplement til dit Ungdomskort. Ligger dit praktiksted i dit takstområde, dækker Ungdomskortet fra Midttrafik allerede dit rejsebehov, da du frit kan rejse i alle zoner i dit takstområde med det.

For at du kan få et praktikkort, skal du bestille og betale for et Ungdomskort til din skole. Praktikkortet er gratis.

Du skal gøre følgende for at få et praktikkort:

  1. Gå ind på ungdomskort.dk
  2. Klik på "Bliv godkendt til Ungdomskort"
  3. Sørg for, at du er godkendt til både uddannelse og praktik
  4. Når du har søgt om godkendelse, skal du bestille et Ungdomskort på mitungdomskort.dk
  5. Du skal først bestille et Ungdomskort til dit takstområde, inden du kan bestille et praktikkort.

Det er vigtigt, at du sikrer dig, at dit Ungdomskort til skolen dækker hele den periode, du skal i praktik. Ellers kan du ikke få et praktikkort.

Der er 2 dages leveringstid til Rejsebillet.

headline here
Kan jeg ændre i mine bestillinger?

Ønsker du at ændre i dine bestillinger, fx ændre dato, skal dette gøres senest 5 dage før, perioden skal starte. Ellers bliver perioden låst for ændringer, og du kan kun annullere perioden. En ny periode kan herefter bestilles med start om 2 dage.

Du kan annullere eller ændre perioden ved at trykke på menupunktet Øvrige billetter.

Har du betalt for perioden, har du ikke mulighed for at annullere perioden. Du kan dog bede om at få
refunderet perioden. Se hvordan længere nede.

Perioden skal være på mindst 30 dage og kan maksimalt være 120 dage.

Midttrafik kan ikke ændre din bestilling af Ungdomskort, og det er dit eget ansvar, at du bestiller til dit
behov.

headline here
Kan jeg få refunderet mit Ungdomskort?

Hvis du ønsker at refundere en betalt periode, skal du selv gå ind i appen Rejsebillet og vælge ”tidligere køb”.

Her skal du vælge det aktuelle kort – og trykke ”refundér”. Du skal godkende, at du laver refusionen.

Kortets restværdi refunderes mod et gebyr svarende til 8 dage. Er perioden ikke startet, får du hele beløbet retur.

Du modtager en mail på den mailadresse, som du har oplyst i appen. Pengene sendes tilbage til det betalingskort eller den MobilePay-konto, du brugte til at gennemføre købet. Vær opmærksom på, at en refusion af en periode også medfører, at eventuelle praktikkort annulleres.

headline here
Hvilke enheder kan jeg bruge Rejsebillet på?

Du kan bruge Rejsebillet på:

  • Android 10 eller nyere
    Søg på Rejsebillet i Google Play. Klik på RejseBillet og vælg 'Om denne app'.
  • iPhone 6S eller nyere
    Søg på RejseBillet i App Store. Klik på RejseBillet, under 'Oplysninger' kan du se kompatibilitet under 'iPhone'.

 

headline here
Kan jeg få refunderet mit Ungdomskort ved længere driftsforstyrrelser?

Hvis der er længerevarende ikke-planlagte*) driftsforstyrrelser, kan du få refunderet dit Ungdomskort efter følgende retningslinjer:

  • Driftsforstyrrelserne skal vare mindst 7 sammenhængende dage.
  • Du skal have et gyldigt Ungdomskort fra Midttrafik, der benyttes til Midttrafiks ruter til mindst 7 af de dage, hvor der er driftsforstyrrelser.
  • Driftsforstyrrelsen skal have betydet, at du ikke har kunnet benytte Ungdomskortet til din daglige pendlerstrækning (hjem-uddannelsessted) - herunder at evt. alternativer - fx letbane eller regionale ruter også har været ramt af driftsforstyrrelser.
  • Der gives refusion i forhold til antallet af sammenhængende dage, hvor der er driftsforstyrrelser.
  • Refusionen kan først søges, når driftsforstyrrelsen er ophørt, og skal søges senest inden 6 måneder via nedenstående formular.

Refusionen gives i form af pendlerklip med samme antal zoner, du har mellem hjem og uddannelsessted. Man får et pendlerklip pr. kalenderdag, der har været driftsforstyrrelse. Pendlerklippene tildeles en konto i Midttrafik app.

*)Planlagte og varslede vedligeholdelsesarbejder på tog- og letbanetrafikken, samt planlagte og varslede omkørsler for busser grundet vejarbejde o.l. er ikke omfattet af ovenstående regler.