Hjælp til bestilling og betaling af pensionistkort
Hvis du har spørgsmål i forbindelse med bestilling eller betaling af dit pensionistkort, kan du finde hjælp her på siden.
Inden du bestiller
Du kan bestille dit pensionistkort på din telefon, tablet eller PC.
Før du bestiller dit pensionistkort, skal du sørge for at have disse ting klar:
- Din eller en pårørendes e-mailadresse til en kvittering
- Et betalingskort, der enten er tilknyttet en SMS-kode + kodeord, MitID eller MobilePay (din eller en pårørendes)
- Du kan købe dit pensionistkort online på Midttrafik webshop eller
-
Har du ikke mulighed for at købe dit pensionistkort online, kan du ringe til Midttrafik Kundeservice på tlf. 70 210 230. Personalet indtaster dine oplysninger i webshoppen og du betaler med MobilePay. Det er også muligt at møde op hos Midttrafik Kundeservice på Aarhus Rutebilstation, hvor du kan købe kortet og få det udleveret med det samme.
- I de flere kommuner kan du få hjælp hos borgerservice til at bestille dit pensionistkort
Nets har indført en sikkerhedsløsning (to-faktor godkendelse), som gør nethandel mere sikker både for kortholdere og forretninger. Sikkerhedsløsningen hedder 3D Secure.
Sikkerhedsløsningen betyder, at man skal godkende sit køb en ekstra gang – enten via SMS-kode plus kodeord eller via MitID.
MitID eller SMS-kode plus kodeord
Du skal godkende dit internetkøb med en personlig kode, eller som alternativ vælge at godkende med MitID.
Hvis du har brug for hjælp til MitID, kan du læse mere i det officielle MidtID hjælpeunivers
Sådan får du dit betalingskort sat op til handel på nettet med SMS-kode og kodeord:
Se informationsside hos Nets
Det er på informationssiden hos Nets, du kan ændre dit mobilnummer eller din personlige kode.
Har du ikke mulighed for at købe dit pensionistkort online, kan du ringe til Midttrafik Kundeservice på tlf. 70 210 230.
Personalet indtaster dine oplysninger i webshoppen og du betaler med MobilePay.
Det er også muligt at møde op hos Midttrafik Kundeservice på Aarhus Rutebilstation, hvor du kan købe kortet og få det udleveret med det samme.
For at kunne bestille dit pensionistkort, skal du have en e-mail.
Hvis du ikke selv har en e-mail, kan du evt. spørge en god ven eller et familiemedlem, om de kan hjælpe.
Du skal bruge en e-mail, fordi loven kræver, at du får en kvittering for dit køb. Kvitteringen bliver sendt til din e-mail.
For at kunne bestille dit pensionistkort, skal du have et betalingskort.
Du kan bruge følgende typer af betalingskort: Visa, Mastercard, JCB, Maestro og Dankort. Det gælder både debet- og kreditkort.
Du kan også betale med MobilePay.
Hvis du ikke selv har et betalingskort, kan du evt. spørge en god ven eller et familiemedlem, om de kan hjælpe med bestillingen.
Skriv dit kortnummer igen eller ret korttype. Du kan vælge imellem Visa, MasterCard, JCB, Maestro og Dankort.
Hvis du har MobilePay app'en og er oprettet som bruger, kan du betale dit pensionistkort med MobilePay. Det kræver et betalingskort og MitID at blive oprettet som bruger af MobilePay.
Hvis du oplever, at der sker fejl i forbindelse med betaling, kan du tjekke:
- om du har sagt ja til, at din MobilePay kan bruges til handel på nettet
- om din MobilePay app er opdateret
- om din mobiltelefon har en software opdatering, der ligger og venter
- om der er penge på dit kort
Hvis du ikke har MobilePay app'en, kan du hente den på din mobil telefon eller tablet her:
Da din bestilling foregår online, bliver dit kort sendt hjem til dig med posten. Der kan derfor gå op til 10 dage fra du køber det, til du modtager kortet.
Husk derfor at købe eller forny dit kort i god tid.
Forsendelsen er gratis.
Nej. Da din bestilling foregår online, bliver dit kort sendt hjem til dig med posten. Der kan derfor gå op til 10 dage fra du køber det, til du modtager kortet.
Husk derfor at købe eller forny dit kort i god tid.
Forsendelsen er gratis.
Du kan ikke købe dit pensionistkort hos borgerservice, men i de fleste kommuner kan du få hjælp til at bestille kortet online.
Når du kontakter borgerservice, skal du medbringe følgende:
- Telefon
- Betalingskort
- MitID. Hvis du ikke har MitID, skal du i stedet medbringe legitimation: Pas, kørekort eller dåbsattest og sundhedskort
Hvis borgerservice i din kommune ikke kan hjælpe dig, kan du ringe til den digitale hotline på tlf. 70 20 00 00.
Du kan også altid ringe til Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230 og få hjælp.
Du skal følge disse trin, når du skal købe dit pensionistkort i webshoppen:
- Gå ind på webshop.midttrafik.dk
- Vælg din kommune
- Vælg 'Pensionistkort'
- Vælg start- og slutdato og tryk ’Fortsæt’
- Indtast navn, adresse og e-mail og tryk ’Fortsæt’
- Læs og accepter betingelserne
- Tryk ’Godkend og gå til betaling’
- Vælg betalingskort og indtast dine betalingsoplysninger
- Tryk ’Betal’
Du modtager dit kort med posten inden for 10 dage.
Kortet bliver sendt gratis hjem til dig.