Danmarkspremiere på digital godkendelse

Som det første trafikselskab i Danmark giver Midttrafik nu kunderne mulighed for at få en digital straksgodkendelse af, om rejsegarantien dækker. Tiltaget skal fjerne kundernes usikkerhed ved at lægge penge ud til en taxa, når bus, tog eller letbane er skyld i mere end 20 minutters forsinkelse.

Indtil nu har det været skal/skal ikke for mange kunder, når de har haft behov for at bestille en taxa, der kunne hjælpe dem frem til deres rejsemål. Midttrafiks rejsegaranti dækker udgifter til bil eller taxa, hvis bus, tog eller letbane er skyld i, at kunderne bliver mere end 20 minutter forsinket.

Kunderne lægger penge ud til en taxa og skal efterfølgende ansøge om at få udgiften refunderet. For mange kunder opstår der usikkerhed om, at rejsegarantien dækker i deres tilfælde.

Siden 2018 har det været muligt at ringe til Midttrafiks kundeservice inden for åbningstiden og få be- eller afkræftet, om rejsegarantien dækker. Med den digitale straksgodkendelse kan kunderne få klarhed over, om de kan få deres udgifter til taxa eller kørsel i egen bil dækket hele døgnet.

Kunderne kan søge straksgodkendelse af rejsegaranti på midttrafik.dk med fem lette steps:

1.

2.

3.

4.

5.

De seneste 12 måneder har Midttrafik modtaget cirka 2.150 ansøgninger om udbetaling af rejsegaranti. Heraf blev cirka 1.500 ansøgninger godkendt til rejsegarantien.

Midttrafik tjekker op på, om betingelserne for rejsegaranti er opfyldt.

Hovedårsagerne til afslag er:

  • Force majeure – typisk vejret eller trafikuheld/påkørsler.
  • Varslede aflysninger eller omkørsler (mere end 24 timer før).
  • Der har ikke været mere end 20 minutters forsinkelse.
  • Kunden har ikke planlagt med tilstrækkelig skiftetid.
  • Kunden skulle skifte til DSB eller GoCollective.
  • Kunden har taget næste forbindelse (fx 30 minutter efter), men vil have en ”erstatning” for ventetiden.

Med den digitale straksgodkendelse af rejsegaranti, kan kunderne trygt tage en taxa eller køre i egen bil med en forsikring om, at udgifterne bliver dækket.

Det nye tiltag er lanceret som en ’silent launch’ under rejsegaranti på midttrafik.dk for at give Midttrafik mulighed for at trække i stophåndtaget ved eventuelle systemfejl eller andre tilfælde, der ikke er hensigtsmæssige. Når Midttrafik vurderer, at straksgodkendelse af rejsegaranti er igennem de første børnesygdomme, bliver tilbuddet markedsført bredt i hele Midttrafiks område.