Borgerundersøgelse med gode indsigter

Midttrafik har i samarbejde med Aarhus Kommune gennemført en borgerundersøgelse, der især har fokus på borgernes ønsker og prioriteringer i forhold til den fremtidige planlægning af kollektiv trafik.

Undersøgelsen afslører blandt andet, at flertallet foretrækker lige ruter fremfor snoede, at længere afstand til et stoppested er acceptabelt, hvis det har flere busafgange og at hele 86 procent bakker op om busbaner, der kan hjælpe busserne hurtigere frem.

92 procent af aarhusianerne rejser med kollektiv trafik mindst en gang om året. 44 procent er faste brugere og hopper på bus eller letbane ugentligt, mens 48 procent er lejlighedsvise kunder, der bruger kollektiv trafik en gang i mellem.

Tallene giver et kæmpe potentiale i forhold til at få kunderne til at rejse mere, da kunderne har et vist kendskab til kollektiv trafik i forvejen. Det betyder noget for barrierer som billetkøb, rejseinformation og det at have kollektiv trafik top-of-mind, når der skal vælges transportform.

Det store kendskab giver også et stort vidensgrundlag, hvilket er det egentlige formål med undersøgelsen. Nemlig at få indsigt i borgernes ønsker og prioriteringer i forhold til en ny kollektiv trafikplan for Aarhus forventeligt i 2027. Indsigter som også er værdifulde i Midttrafiks planlægning for andre byer i Midtjylland.

Borgernes bud på typiske planlægningsdilemmaer

I den perfekte verden havde alle borgere et stoppested tæt på hjemmet, et utal af busruter at vælge imellem og direkte ruter med kort rejsetid. I virkelighedens verden handler det om prioriteringer, der skal give flest mulige et godt kollektivt trafiktilbud. Borgerne er derfor blevet bedt om at forholde sig til tre planlægningsdilemmaer:

Skal ruten være lige eller snoet?
Om ruten skal være lige eller snoet, har stor betydning for rejsetid og afstanden til stoppestedet. 68 procent prioriterer meget eller forholdsvis lige ruter, mens 32 procent prioriterer meget eller forholdsvis snoede ruter.

Hvordan vægter borgerne antal afgange og antal skift?
Aarhusianerne foretrækker generelt direkte forbindelser uden skift, fremfor et alternativ med væsentlig flere afgange, men et skift.

Er afstanden til stoppestedet eller antallet af afgange vigtigst?
68 procent vil gerne gå længere efter et stoppested, hvis antallet af busafgange er højere. Det var en forudsætning for besvarelsen, at borgerne skulle forestille sig at bruge den givne bus flere gange om ugen.

86 procent bakker op om prioritering af busserne

Borgerundersøgelsen viser, at næstefter ønsket om billigere billetter er færre forsinkelser og aflysninger det, der kan få brugerne af den kollektive trafik til at rejse mere.

Bussernes fremkommelighed er en vigtig faktor for at indfri dette. Med det stigende antal biler på vejene er det afgørende med indsatser, der kan få busserne hurtigere frem, fx i form af busbaner.

Ifølge borgerundersøgelsen er der stor opbakning til bussernes prioritering. 86 procent er helt enige eller enige i, at busserne bør prioriteres ved brug af busbaner, hvor der er trængsel.

77 procent er samtidig enige i, at busserne bør prioriteres i trafikken også selvom, det kan være på bekostning af, hvor hurtigt bilerne kan komme frem.

Her er det værd at bemærke at selv blandt dem, der har bilen som primært transportmiddel er 55 procent helt enige eller enige i behovet for at prioritere bus på bekostning af bilen – også selvom de ikke bruger kollektiv trafik. Kun 12 procent af respondenter med bil i husstanden er uenige i dette udsagn.

Fremkommelighed er et af Midttrafiks strategiske indsatsområder. Midttrafik arbejder med fremkommelighedsprojekter i Randers, Aarhus og med de regionale busser på rute 100 og 200.

Landområder foretrækker direkte busser

Respondenterne er opdelt i geografiske underområder, fordi behov og præferencer er forskellige alt afhængig af om man bor midt i Aarhus eller uden for byen i et bysamfund, en landsby eller et landområde.

69 procent prioriterer direkte forbindelser end flere afgange med et skift.

Parkeringsmuligheder ved stoppestederne er vigtigere for de borgere, der bor længere væk fra midtbyen i forhold til, at de vil benytte den kollektive trafik mere.

Derudover er der i undersøgelsen opstillet et scenarie, hvor borgerne skulle forestille sig, at de boede i et landområde eller en mindre by, hvor bussen kun har få afgange. Her mente 40 procent af alle, at det er vigtigt at prioritere de busser, er kører i dag, selvom de har få afgange.

Flextrafik-løsninger blev i højere grad prioriteret af de borgere, der allerede havde benyttet flextrafik tidligere (31 procent), mens det gennemsnitligt kun var 17 procent af borgerne, der foretrak flextrafik fremfor bus.

Borgerindsigter til den kollektive trafik i Aarhus

Midttrafik har i samarbejde med Aarhus Kommune gennemført en borgerundersøgelse om borgernes præferencer og holdninger til den kollektive trafik. Formålet er at få borgernes input til arbejdet med den grønne mobilitetsplan og en kommende kollektiv trafikplan.

Borgerundersøgelsen er gennemført i perioden 23. januar til 12. februar 2024 - 3.755 aarhusianere har besvaret spørgeskemaet.

Målgruppen for undersøgelsen var alle borgere i Aarhus Kommune på 18 år eller ældre. 40.000 borgere i Aarhus Kommune er på den baggrund blevet udtrukket repræsentativt efter køn og alder. Efterfølgende er de blevet inviteret til at deltage i undersøgelsen via e-boks. 2.280 af de borgere, som blev udtrukket, er fritaget for e-boks. En del af dem er blevet ringet op og inviteret til at deltage telefonisk. Således er samtlige typer af borgere i kommunen repræsenteret i undersøgelsen.

Lyst til at læse flere resultater?

Du kan nu læse hele undersøgelsen Borgerindsigter til den kollektive trafik i Aarhus