Rekordhøje passagertal kalder på driftsudvidelser på Letbanens etape 1

Efter et rekordår i 2023 fortsætter passagervæksten for Letbanen i 2024, og det sætter skub i nye udviklingsmuligheder. Allerede fra og med juli kommer der flere afgange til og fra både Grenaa og Odder.

Den positive passagerudvikling har skabt grobund for driftsudvidelser af Letbanens etape 1, som nu er til politisk behandling. Udvidelserne omfatter flere strategiske tiltag over de næste fem år.

De centrale temaer i den politiske behandling er blandt andet:

Flere afgange til og fra Grenaa og Odder
Midttrafik planlægger ekstra afgange, som træder i kraft allerede fra køreplansskiftet 30. juni 2024. 

Det omfatter blandt andet otte ekstra daglige afgange i begge retninger mellem Ryomgård og Grenaa, hvilket sikrer to afgange i timen mellem Grenaa og Aarhus fra kl. 5.00 til 20.00 på hverdage. Desuden tilføjes to daglige afgange i hver retning mellem Aarhus og Odder, og det giver kunderne mulighed for at tage letbanetog hver halve time frem til kl. 20.00. 

Midttrafiks planchef, Henrik Juul Vestergaard, siger:

– Flere og flere vælger at rejse med Letbanen til og fra Aarhus. Med de ekstra afgange mod både Grenaa og Odder giver vi kunderne en større valgfrihed og en større fleksibilitet. Det gør det lettere for kunderne at få hverdagens transportbehov til at passe med Letbanens afgange og bidrager forhåbentlig til, at endnu flere får øjnene op for Letbanen som et komfortabelt og grønt alternativ til bilen. 

Du kan finde alle køreplaner på www.midttrafik.dk 

Derudover er følgende emner under politisk behandling: øget drift til AUH, Lisbjerg og Nye, flere afgange aften og weekend generelt og kvartersdrift til og fra Odder. Den sidstnævnte ambition kræver rent praktisk en ny krydsningsstation ved Rude Havvej, som vil gøre det muligt for to tog at passere hinanden.

Indkøb af flere letbanetog
For at imødekomme den forventede stigning i passagertal og sikre en effektiv drift bliver der brug for flere letbanetog. Det er en nødvendig investering for at kunne udvide driften og forbedre servicen. Som ejere af Aarhus Letbane er det Aarhus Kommune og Region Midtjylland, som skal tage stilling til denne investering.

Regionsrådet har netop på sit møde d. 26. juni besluttet, at regionen godt vil stille en lånegaranti for indkøb af otte letbanetog. Nu mangler byrådet i Aarhus Kommune blot at tage stilling til indkøbet. Det forventes at ske på den anden side af sommerferien.

De nye letbanetog vil efter planen være i drift fra 2029.

Optimering af infrastruktur
Investeringerne i selve letbaneanlægget og faciliteter som depot og værksted er engangsudgifter, som blev afholdt under anlægget af etape 1. Målet er nu at opnå endnu højere passagertal ved at optimere de eksisterende faciliteter​​.

Udgiftsneutralt i længden

Driftsudvidelserne af Letbanen skal efter planen være udgiftsneutrale på længere sigt. Regnestykket siger, at den øgede passagertilgang vil medføre højere indtægter, der kan dække de forøgede driftsomkostninger ekskl. udgifter til indkøb af tog og infrastruktur.

Modelkørsler udført af rådgivningsfirmaet Viatrafik for Aarhus Kommune i 2021 viser, at kombinationen af byvækst langs etape 1 og et øget serviceniveau kan øge passagertallet for Letbanen til mellem 8 og 10 millioner i 2030 sammenlignet med cirka 5,8 millioner passagerer i 2023. Hvis passagertallet når 9 millioner i 2030, vil indtægterne stige markant, og det sikrer en bæredygtig økonomi for Letbanen. 

De nye driftsudvidelser vil ske gradvist. Det giver mulighed for at lære af erfaringerne og tilpasse driften løbende.

Letbanesamarbejdet

Midttrafik Region Midtjylland Aarhus Kommune Silkeborg Kommune Favrskov Kommune Norddjurs Kommune
Skanderborg Kommune Randers Kommune Odder Kommune Syddjurs Kommune Letbanen logo