Grøn mobilitetsplan skal gøre det nemt at komme ud, rundt og hjem

Flere partier i Aarhus Byråd forhandler lige nu om kommunens grønne mobilitetsplan, der skal sætte de strategiske rammer for fremtidens transport og byliv. En bruttoliste med 35 initiativer er til forhandling. Blandt dem er både mere letbane og nye BRT-busløsninger.

Vejafgifter, supercykelstier, flere busbaner og nye letbane- og BRT-linjer. Politikerne i Aarhus Byråd har bredt den helt store spilleplade ud under de igangværende forhandlinger om en ny grøn mobilitetsplan. Resultatet vil få betydning for cyklister, bilister, fodgængere og ikke mindst kunder med letbane og bus. 

Mobilitetsplanen kommer til at afgøre, hvordan aarhusianere og besøgende i byen kan transportere sig ud, rundt og hjem i fremtiden. Flere af de 35 initiativer i det såkaldte mulighedskatalog vil få gennemgribende betydning for både byrum og byens sammenhængskraft. 

Forud for opstarten af forhandlingerne i maj havde Aarhus Byråd formuleret fire overordnede principper, som den grønne mobilitetsplan skal leve op til: 

  • at aarhusianere, pendlere og besøgende nemt kan komme ud, rundt og hjem
  • at kommunens transport bidrager til Aarhus’ mål om at blive CO2-neutral i 2030 
  • at der bliver bedre plads til byens liv med mere grønt og et godt handelsliv
  • at aarhusianerne får gode rammer for at komme rundt på cykel og gåben 

Markante løft til letbane og BRT

Blandt de 35 initiativer er alt fra udvidede miljøzoner og grønne vejafgifter til udbygning af supercykelstier og udvikling af banegårdskvarteret. Dertil kommer flere tiltag fra Samspil 2030, som er Letbanesamarbejdets visionsplan for en højklasset kollektiv infrastruktur i Østjylland.

Her kan du se fire af de mulige initiativer i den grønne mobilitetsplan, som alle indebærer et løft af letbane og BRT-busser (Bus Rapid Transfer): 

Etape 2 mellem Aarhus C (Spanien) og Brabrand
Etapen vil sikre sammenhæng til den nuværende letbanestrækning, og en miljøvurdering (VVM) er udarbejdet. Strækningen vil gå igennem store boligområder som Bispehaven og Gellerup. Projektet kræver en beslutning om valg af teknologi: Skal det være letbanetog eller BRT-busser, der kører mellem Spanien og Brabrand? 

En øget frekvens og kapacitet på Letbanens etape 1
Det vil kræve en række investeringer at komme fra de nuværende 5,8 millioner årlige passagerer til målsætningen på 8-10 millioner i 2030. Flere togsæt, et nyt depot, tilpasninger af anlægget til længere tog og en krydsningsstation nord for Odder er de konkrete tiltag. 

BRT-løsning på Ringvejen
Byrådet har bedt forvaltningen, Teknik og Miljø, om at udarbejde et projekt og en miljøvurdering for et BRT-system på Ringvejen. Projektet skal sikre trængselsfri kollektiv trafik i korridoren, hvor busserne i dag kører med store forsinkelser. Byrådet kan i de nuværende forhandlinger blandt andet beslutte at sætte gang i en anlægsopsparing til projektet. 

Fuldt udbygget højklasset kollektivt trafiknet
Byrådet kan træffe en principbeslutning om at udbygge det højklassede kollektive trafiknet i Aarhus – som det er beskrevet i Samspil 2030. Her indgår både: 

  • etape 2 i en udvidet version med afgreninger mod Tilst og Harlev (forudsætter valg af letbane)
  • forlængelse af eksisterende etape 1 vest for Lisbjerg mod E45
  • BRT på Ringgaden
  • BRT eller letbane mellem Aarhus H og Kolt/Hasselager
  • Parkér og rejs-anlæg ved Giber Ringvej, Viborgvej, Silkeborgvej samt E45 

Med udbygningen vil følge høje omkostninger, og derfor kan byrådet bede Teknik og Miljø om at undersøge udbygningerne i deletaper. 

Andre tiltag i den grønne mobilitetsplan kan ses som forløbere for udbygningerne. For eksempel handler en indsats i mulighedskataloget om at skabe en trængselsfri trafikkorridor på Skanderborgvej. Korridoren vil kunne bane vej for en senere etablering af letbane eller BRT – præcis som det skete på Randersvej, da der blev etableret busbaner som forløber for Letbanens etape 1.

Effekten er målt på fire områder

En række andre initiativer – som for eksempel højere frekvens, stationsnær byudvikling og bedre parkeringsforhold for cyklister – vil gøre det mere attraktivt at rejse med den højklassede kollektive transport.

For alle 35 initiativer i kataloget er effekten vurderet ud fra parametrene CO2-reduktion, sundhedsgevinst, bykvalitet og kapacitet for grøn mobilitet. De forventede omkostninger for hvert initiativ er også en del af kataloget.

Det er endnu uvist, hvornår partierne afslutter de igangværende forhandlinger, men planen er, at forhandlingerne fortsætter på den anden side af sommerferien.

Se hele kataloget med 35 initiativer, som byrådet forhandler om

Letbanesamarbejdet

Midttrafik Region Midtjylland Aarhus Kommune Silkeborg Kommune Favrskov Kommune Norddjurs Kommune
Skanderborg Kommune Randers Kommune Odder Kommune Syddjurs Kommune Letbanen logo